Meer info
     

04/08/1981 Politie- en scheepvaartreglement voor de Belgische territoriale zee
Koninklijk besluit van 4 augustus 1981 houdende politie- en scheepvaartreglement voor de Belgische territoriale zee, de havens en de stranden van de Belgische kust

Sectie 2 Begripsomschrijvingen

Artikel 3

In dit reglement wordt verstaan onder:
Vaartuig: elk drijvend tuig, met inbegrip van vaartuigen zonder waterverplaatsing en watervliegtuigen, gebruikt of geschikt om te worden gebruikt als middel van vervoer of verplaatsing te water;
Zeeschip: elk vaartuig dat gewoonlijk de zee bevaart of hiertoe bestemd is;
Bovenmaats zeeschip: zeeschip dat wegens zijn lengte of zijn diepgang ten opzichte van de toestand van de vaargeul, door de Dienst van het Loodswezen als dusdanig wordt aangemerkt overeenkomstig de normen door die dienst bepaald en officieel meegedeeld aan zeevarenden (bericht aan zeevarenden nr. 1 - afgekort B.a.Z. nr. 1);
Binnenschip: elk vaartuig dat gewoonlijk de binnenwateren bevaart of hiertoe bestemd is;
Pleziervaartuig: het vaartuig dat al dan niet gebruikt voor winstgevende verrichtingen in welk vorm ook, aan pleziervaart doet of ervoor bestemd is;
Kapitein of schipper: elke persoon die belast is met de leiding van een vaartuig of deze in feite neemt, alsmede elke persoon die hem vervangt;
Ambtenaren of bedienden der overheid: de in artikel 38 bedoelde personen;
Verdrag: het verdrag inzake de internationale bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee, 1972, goedgekeurd bij de wet van 24 november 1975;
Voorschrift: één van de voorschriften van de internationale bepalingen gevoegd bij het in 8° bedoeld Verdrag;
10°
Helder licht: licht dat onder normale weersomstandigheden op een afstand van ten minste 2 zeemijlen (3704 m) zichtbaar is;
[11°
[exploitant: eigenaars, reders, charteraars, beheerders of agenten van een vaartuig, daaronder mede begrepen de kapitein;]]
[12°
[vaartuig dat gevaarlijke of verontreinigende stoffen vervoert: ieder vaartuig dat de volgende stoffen vervoert:
stoffen als omschreven in de I.M.D.G.-Code, gevaarlijke vloeistoffen opgenomen in hoofdstuk 17 van de I.M.O. Bulk Chemical Code, vloeibare gassen opgenomen in hoofdstuk 19 van de I.M.O. Gas Carrier Code en vaste stoffen als bedoeld in aanhangsel B van de BC-code;
stoffen voor het vervoer waarvan passende voorwaarden zijn neergelegd overeenkomstig paragraaf 1.1.3 van de I.M.O. Bulk Chemical Code of paragraaf 1.1.6 van de I.M.O. Gas Carrier Code;
oliesoorten als omschreven in bijlage I van het Marpol Verdrag, schadelijke vloeistoffen als omschreven in bijlage II van het Marpol Verdrag, schadelijke stoffen als omschreven in bijlage III van het Marpol Verdrag;]]
[13°
I.M.O.: Internationale Maritieme Organisatie;]
[14°
I.M.D.G. Code: de meest recente versie van de Internationale Maritieme Code voor gevaarlijke goederen opgemaakt door de I.M.O. en van artikel 108 van het koninklijk besluit van 20 juli 1973 houdende zeevaartinspectiereglement [...];]
[15°
I.M.O. Gas Carrier Code: de meest recente versie van de voorschriften voor bouw en uitrusting van zeeschepen die vloeibaar gemaakte gassen in bulk vervoeren, uitgegeven door de I.M.O., en deze van het ministerieel besluit van 17 juli 1981 betreffende aanvullende voorschriften voor de bouw en uitrusting van schepen die vloeibaar gemaakte gassen in bulk vervoeren;]
[16°
I.M.O. Bulk Chemical Code: de meest recente versie van de voorschriften voor bouw en uitrusting van zeeschepen die gevaarlijke chemicaliën in bulk vervoeren, uitgegeven door de I.M.O., en deze van het ministerieel besluit van 24 juni 1975 betreffende aanvullende voorschriften voor schepen die gevaarlijke stoffen in bulk vervoeren [...];]
[17°
Marpol Verdrag: de meest recente versie van het Internationaal Verdrag ter voorkoming van verontreiniging door schepen en Bijlagen, opgemaakt te Londen op 2 november 1973 en het Protocol van 1978 bij het Internationaal Verdrag van 1973 ter voorkoming van verontreiniging door schepen en Bijlage, opgemaakt te Londen op 17 februari 1978;]
[18°
INF-code: de meest recente versie van de IMO-code van veiligheidsvoorschriften voor het vervoer van bestraalde splijtstoffen, plutonium en hoogradioactieve afvalstoffen in vaten aan boord van een schip;]
19°
[IMO-resolutie A.851(20): resolutie 851(20) van de Internationale Maritieme Organisatie, aangenomen door de vergadering tijdens haar twintigste zitting op 27 november 1997 betreffende de algemene beginselen voor de positie-indicatie voor schepen en de meldingsvoorschriften, met daarin begrepen de richtlijnen betreffende de melding van incidenten waarbij gevaarlijke goederen, schadelijke substanties en/of zeeverontreinigende stoffen betrokken zijn;]
[20°
verlader: de persoon door wie, namens wie of ten behoeve van wie een overeenkomst voor het vervoer van goederen over zee is gesloten met een vervoerder;
21°
adres: naam en communicatieverbindingen via welke, indien nodig, contact kan worden gelegd met de reder of beheerder van een vaartuig, de agent, de havenautoriteit, de bevoegde instantie of iedere andere gemachtigde persoon of organisatie die beschikt over gedetailleerde gegevens betreffende de lading van het vaartuig;
22°
traditionele schepen: historische schepen en replica's daarvan, met inbegrip van schepen die ontworpen zijn om traditionele vaardigheden en zeemanschap aan te moedigen en te bevorderen, die als levende cultuurmonumenten volgens de traditionele beginselen van zeemanschap en techniek worden bestuurd;
23°
ongeval: een ongeval in de zin van de IMO-code voor het onderzoek naar ongevallen en incidenten op zee;
24°
maatschappij: een maatschappij als bedoeld in voorschrift 1, paragraaf 2, van hoofdstuk IX van het SOLAS-verdrag;
25°
SOLAS-verdrag: het Internationaal Verdrag van 1974 voor de beveiliging van mensenlevens op zee, en bijhorende protocollen en wijzigingen;
26°
ISM-code: de internationale veiligheidscode voor de scheepvaart en ter voorkoming van verontreiniging, zoals goedgekeurd door de algemene vergadering van de Internationale Maritieme Organisatie bij resolutie A.741 (18) van 4 november 1993 en verplicht gesteld krachtens het hoofdstuk IX van het SOLAS-verdrag;
27°
BC-code: de IMO-code met praktische voorschriften voor de veiligheid van het vervoer van lading;
28°
verkeersbegeleidingssysteem (VBS): een dienst die is opgezet om de veiligheid en de efficiëntie van het scheepverkeer te verbeteren en het milieu te beschermen en dus in het verkeer kan interveniëren en op verkeerssituaties die zich in het VBS-gebied voordoen, kan reageren;
29°
scheepsrouteringssysteem: een systeem van één of meer routes of routeringsmaatregelen om het risico van scheepsongevallen te verkleinen dat bestaat uit verkeersscheidingsstelsels, vaarwegen voor tweerichtingsverkeer, aanbevolen koerslijnen, gebieden die dienen te worden gemeden, zones voor kustverkeer, rotondes, voorzorgsgebieden en diepwaterroutes;
30°
agent: de persoon die opdracht of toestemming heeft om namens de exploitant van een vaartuig informatie te verstrekken;
31°
de Minister: de minister tot wiens bevoegdheid de maritieme zaken en de scheepvaart behoren;]
[32°
lijndienst: een reeks overtochten door vaartuigen waarmee de verbinding tussen dezelfde twee of meer havens wordt onderhouden, hetzij volgens een gepubliceerde dienstregeling, hetzij met een zodanige regelmaat of frequentie dat zij een herkenbare systematische reeks vormen;
33°
vissersvaartuig: elk vaartuig dat is uitgerust voor commerciële exploitatie van levende aquatische hulpbronnen;
34°
vaartuig dat bijstand behoeft: een vaartuig in omstandigheden die gevaar voor verlies van het vaartuig, voor het milieu of voor de scheepvaart kunnen opleveren, onverminderd de bepalingen van het SAR-verdrag inzake opsporing en redding op zee;
35°
LRIT: een systeem voor het op lange afstand identificeren en volgen van vaartuigen in overeenstemming met Voorschrift 19-1 van hoofdstuk V van het SOLAS-verdrag;
36°
brutotonnenmaat: de maat van de totale inhoud van een vaartuig vastgesteld overeenkomstig de bepalingen van het Internationaal Verdrag van 23 juni 1969 betreffende de meting van schepen.]
Wetshistoriek
Enig lid:
11° ingevoegd bij art. 1 K.B. 9 februari 1996 (B.S., 23 maart 1996), met ingang van 13 september 1995 (art. 6) en vervangen bij art. 9, 1° K.B. 17 september 2005 (B.S., 11 oktober 2005 (eerste uitg.)), met ingang van 11 oktober 2005 (art. 62);
12° ingevoegd bij art. 1 K.B. 9 februari 1996 (B.S., 23 maart 1996), met ingang van 13 september 1995 (art. 6) en vervangen bij art. 9, 2° K.B. 17 september 2005 (B.S., 11 oktober 2005 (eerste uitg.)), met ingang van 11 oktober 2005 (art. 62);
13° ingevoegd bij art. 1 K.B. 9 februari 1996 (B.S., 23 maart 1996), met ingang van 13 september 1995 (art. 6);
14° ingevoegd bij art. 1 K.B. 9 februari 1996 (B.S., 23 maart 1996), met ingang van 13 september 1995 (art. 6) en gewijzigd bij art. 9, 3° K.B. 17 september 2005 (B.S., 11 oktober 2005 (eerste uitg.)), met ingang van 11 oktober 2005 (art. 62);
15° ingevoegd bij art. 1 K.B. 9 februari 1996 (B.S., 23 maart 1996), met ingang van 13 september 1995 (art. 6);
16° ingevoegd bij art. 1 K.B. 9 februari 1996 (B.S., 23 maart 1996), met ingang van 13 september 1995 (art. 6) en gewijzigd bij art. 9, 4° K.B. 17 september 2005 (B.S., 11 oktober 2005 (eerste uitg.)), met ingang van 11 oktober 2005 (art. 62);
17° ingevoegd bij art. 1 K.B. 9 februari 1996 (B.S., 23 maart 1996), met ingang van 13 september 1995 (art. 6);
18° ingevoegd bij art. 2 K.B. 9 december 1998 (B.S., 25 december 1998 (tweede uitg.)), met ingang van 31 december 1998 (art. 13);
19° ingevoegd bij art. 1 K.B. 25 juni 2001 (B.S., 4 augustus 2001), met ingang van 4 augustus 2001 (art. 3);
20° tot 31° ingevoegd bij art. 9, 5° K.B. 17 september 2005 (B.S., 11 oktober 2005 (eerste uitg.)), met ingang van 11 oktober 2005 (art. 62);
32° tot 36° ingevoegd bij art. 3 KB 10 september 2010 (BS 26 oktober 2010 (ed. 2)), met ingang van 30 november 2010 (art. 40).
Voorgeschiedenis
Enig lid, 12° gewijzigd bij art. 1 K.B. 9 december 1998 (B.S., 25 december 1998 (tweede uitg.)), met ingang van 31 december 1998 (art. 13).

Artikel 4

De in de Voorschriften 3, 21 en 32 gegeven begripsomschrijvingen gelden ook voor de toepassing van dit besluit, tenzij het er uitdrukkelijk van afwijkt.