19/11/1987 IMO-Resolutie IMO-nummers zeeschepen
Resolutie A.600(15) van 19 november 1987 (Systeem van IMO-nummers ter identificatie van zeeschepen)
Bijlage Systeem van IMO-nummers ter identificatie van zeeschepen
Inleiding
1
Het systeem heeft tot doel de maritieme veiligheid te verbeteren, het voorkomen van de verontreiniging van de zee te vergemakkelijken en de maritieme fraude te bestrijden. Het is geenszins bedoeld om kwesties van verantwoordelijkheid, burgerlijk recht of andere handelsoverwegingen in verband met de exploitatie van een schip te beïnvloeden. Het systeem kan door de Overheden op vrijwillige basis toegepast worden op nieuwe en bestaande zeeschepen die hun vlag voeren en internationale reizen ondernemen. De Overheden kunnen het misschien ook nodig achten een IMO-nummer toe te kennen aan zeeschepen die uitsluitend nationale reizen maken en dit nummer op de nationale certificaten te vermelden.
Toepassing
2
Het systeem wordt toegepast op zeeschepen waarvan de brutotonnenmaat 100 ton of meer bedraagt, met uitzondering van:
- –
- schepen uitsluitend bestemd voor de visvangst;
- –
- schepen zonder mechanische voortstuwingsmiddelen;
- –
- pleziervaartuigen;
- –
- schepen bestemd voor specifieke diensten;
- –
- baggerschepen;
- –
- draagvleugelboten en luchtkussenvaartuigen;
- –
- drijvende dokken en structuren van dezelfde aard;
- –
- oorlogsschepen en schepen bestemd voor het vervoer van troepen;
- –
- houten schepen in het algemeen.
Toekenning van het IMO-nummer
3
Het IMO-nummer is een nummer van het Lloyd's Register (LR) dat toegekend wordt bij de bouw van het schip of bij zijn eerste inschrijving in dit register, met het prefix IMO (voorbeeld IMO 8712345). De Overheden die beslist hebben het systeem toe te passen, worden verzocht aan alle zeeschepen die hun vlag voeren een IMO-nummer toe te kennen of te laten toekennen en het op hun certificaten te vermelden.
4
Wat de nieuwe zeeschepen betreft, zou het IMO-nummer bij hun inschrijving toegekend worden. De bestaande zeeschepen zouden hun IMO-nummer ontvangen op het vroegste geschikte tijdstip, bij voorbeeld na het controleonderzoek tot hernieuwing van de certificaten of bij de aflevering van nieuwe certificaten.
5
De Overheden die het systeem toepassen worden verzocht de Organisatie daarvan op de hoogte te brengen zodat ze de andere regeringen kan inlichten.
6
De officiële publikaties en andere inlichtingen uitgaande van het Lloyd's Register en de Lloyd's Maritime Information Services zijn de referentiebronnen voor het identificatienummer . Indien de kenmerken van een zeeschip niet overeenstemmen met de gegevens van het Schepenregister en zijn aanvullingen, bij voorbeeld wanneer het schip van naam veranderd is of wanneer de Port State Control beambte twijfelt aan de authenticiteit van de nummers die op de certificaten staan vermeld, kunnen de nodige inlichtingen bekomen worden bij het Lloyd's Register, bij het IMO-Secretariaat of bij de Staat waarvan het schip de vlag voert.
Certificaten waarop het IMO-nummer vermeld moet worden
7
Het IMO-nummer zou, op de gepaste data en plaatsen, vermeld moeten worden op het inschrijvingscertificaat van het zeeschip dat zijn kenmerken opgeeft, alsook op alle certificaten die afgeleverd worden krachtens de IMO-overeenkomsten. Er wordt aanbevolen het IMO-nummer ook op de gepaste data en plaatsen op andere certificaten, zoals het classificatiebewijs en de Suez of Panamameetbrieven, te vermelden. Het IMO-nummer zal bij voorkeur in het vak “Onderscheidingsnummer of -letters” naast de roepnaam ingeschreven worden.
Middelen om een IMO-nummer te verkrijgen
8
De volgende punten leggen uit hoe een IMO-nummer voor nieuwe en bestaande schepen verkregen kan worden.
Nieuwe zeeschepen (besteld of in aanbouw)
9
Het IMO-nummer kan als volgt verkregen worden:
- .1
- door de aanvraag, bij telex of bij fax te zenden naar de “Maritime Information Publishing Group of LR”. Indien mogelijk dient de aanvraag de volgende gegevens te bevatten:
- –
- Scheepswerf en doknummer (rompnummer);
- –
- Naam van het schip (indien gekend);
- –
- Brutotonnenmaat/draagvermogen;
- –
- Datum waarop de kiel werd gelegd;
- –
- Eigenaar, reder/zaakvoerder en vlag;
- –
- Fundamenteel scheepstype;
- –
- Naam en adres van de aanvrager.
Steunend op deze inlichtingen, kent het Lloyd's Register gratis het nodige IMO-nummer toe. Indien het LR van de nieuw gebouwde schepen geen gegevens bevat omtrent het in de aanvraag bedoelde schip, zal een nieuwe record voor dit schip opgemaakt worden en zal aan het schip een LR-nummer toegekend worden;
- .2
- door rechtstreeks de gegevens over de nieuw gebouwde schepen via SEADATA te raadplegen (de IMO heeft toegang tot dit systeem);
- .3
- door de aanvraag in te dienen via de LMIS die regelmatig lijsten publiceert van het orderboek dat geselecteerde gegevens bevat die overeenkomen met de aanwijzingen van de klant.
Bestaande zeeschepen
10
Het IMO-nummer kan verkregen worden als volgt:
- .1
- Het Schepenregister en zijn elf maandelijkse samenvattende aanvullingen, uitgegeven door het Lloyd's Register, verschijnt in drie volumes en geeft inlichtingen over meer dan 76 000 handelsschepen.
- .2
- De wekelijkse lijst (niet samenvattend) van de wijzigingen die aangebracht werden in het Lloyd's Schepenregister.
- .3
- Rechtstreeks toegang via SEADATA tot de gegevens houdende de kenmerken van de schepen ingeschreven in het Lloyd's Register (de IMO heeft toegang tot dit systeem).
11
Voor bestaande schepen is het Lloyd's Register bereid om, binnen een redelijke mate, gratis punctuele aanvragen te beantwoorden.
12
Alle inlichtingen betreffende de tarieven voor de in punt 9 en 10 bedoelde diensten kunnen bij het Lloyd's Register of Shipping bekomen worden.
Aanvraag gericht aan het Secretariaat van de IMO
13
Het IMO-nummer kan gratis bekomen worden bij het Secretariaat van de IMO dat toegang heeft tot het SEADATA systeem. De schriftelijke aanvraag moet de gevraagde inlichtingen (zie punt 9.1) betreffende het zeeschip vermelden.