15/01/1992 NL-scheepvaartreglement Westerschelde 1990
Besluit van 15 januari 1992 houdende een reglement voor de scheepvaart op de Westerschelde
Hoofdstuk 7 Bijzondere bepalingen voor het redegebied Vlissingen
Artikel 43 Redegebied Vlissingen; voorzorgsgebied
1
Het redegebied Vlissingen wordt begrensd:
- a.
- aan de noordzijde door de lijn lopende langs de wal van Walcheren, over de koppen van de havendammen van de Koopmanshaven, de koppen van de havendammen van de buitenvoorhaven van het kanaal door Walcheren, en de koppen van de havendammen van de Sloehaven;
- b.
- [aan de westzijde door de lijn gaande over het gedoofde oeverlicht “Kruishoofd” op de wal van Zeeuws-Vlaanderen tot de boei “Trawl” en vervolgens door de lijn in ongeveer noordoostelijke richting over de boei OG 12 naar de wal van Walcheren;]
- c.
- aan de oostzijde door de meridiaan van het groene havenlicht van de Sloehaven;
- d.
- aan de zuidzijde door de lijn lopende langs de wal van Zeeuws-Vlaanderen en over de koppen van de havendammen van de veerhaven van Breskens en vervolgens door de parallel van het rode havenlicht van deze veerhaven.
2
[Als voorzorgsgebied wordt aangeduid het gedeelte van het redegebied Vlissingen, dat als volgt wordt begrensd:
- a.
- aan de noordzijde door de lijn gaande over de boeien W 6, W 8, W 10, SG-W, SG 3, SG 1, OG 21, OG 19 tot aan het snijpunt met de lijn gaande over de boeien “Trawl” en OG 14, vervolgens in ongeveer noordoostelijke richting gaande tot aan de boei OG 14, vervolgens gaande over de boeien OG 16, SG 2, SG 4 en over het worteleinde van het Leugenaarshoofd, vervolgens gaande langs de wal van Walcheren, over de koppen van de havendammen van de Koopmanshaven, vervolgens gaande over de boeien RV 2, RV 4, RV 6, de koppen van de havendammen van de buitenvoorhaven van het kanaal door Walcheren, vervolgens gaande over de boei 2 en de koppen van de havendammen van de Sloehaven;
- b.
- aan de oostzijde door de meridiaan van het groene havenlicht aan de Sloehaven;
- c.
- aan de zuidzijde door de lijn gaande over de boeien 7, 5, 3, 1, H-SS, SS 1, Songa, W9 en W7;
- d.
- aan de westzijde door de lijn gaande over het gedoofde oeverlicht “Kruishoofd” op de wal van Zeeuws-Vlaanderen en de boei “Trawl”.
De Rijkshavenmeester Westerschelde kan ter vervanging van bedoelde boeien en tonnen andere punten ter begrenzing van het voorzorgsgebied vaststellen. Deze punten worden in de Staatscourant gepubliceerd.]
3
Het voorzorgsgebied wordt beschouwd als hoofdvaargeul.
4
Op het redegebied Vlissingen zijn artikel 9, eerste en vierde lid, onder a , en artikel 18, onder d 3° en e 2°, niet van toepassing.
Wetshistoriek
Gewijzigd bij art. IV B. 20 september 2010 (Stb. 2010, 748, 9 november 2010), met ingang van 25 mei 2011 (art. XIII).
Artikel 44 Uitoefening van de visserij
Een schip bezig met de uitoefening van de visserij in het redegebied Vlissingen dat buiten het voorzorgsgebied is gelegen, mag de bewegingen van elk ander dan een klein schip niet belemmeren.
Artikel 45 Gedrag in het voorzorgsgebied
1
[Een schip met oostelijke koers vermijdt zoveel als mogelijk te varen ten noorden van de lijn lopende van een door de Rijkshavenmeester Westerschelde vastgesteld punt ten zuiden van het westelijke hoofd van de Koopmanshaven te Vlissingen naar een door de Rijkshavenmeester Westerschelde vastgesteld punt ten zuiden van het rode licht van de Buitenhaven te Vlissingen. Deze punten worden in de Staatscourant gepubliceerd.]
2
Een schip met westelijke koers moet zoveel als mogelijk vermijden te varen ten zuiden van de bij het eerste lid vermelde lijn, met dien verstande dat een schip dat het voornemen heeft door de Wielingen te varen deze lijn reeds mag overschrijden voordat het de westelijke grens daarvan heeft bereikt.
3
Een schip dat van loods moet verwisselen, moet zoveel als mogelijk vermijden een ander schip op te lopen.
Wetshistoriek
Gewijzigd bij art. IV B. 20 september 2010 (Stb. 2010, 748, 9 november 2010), met ingang van 25 mei 2011 (art. XIII).
Artikel 46 Waarschuwing dat schepen uit de Sardijngeul komen
Wanneer aan de radartoren, die zich langs de boulevard te Vlissingen bevind, een geel schitterlicht wordt getoond ter aanduiding dat uit zee komende schepen over de Galgeput of de Sardijngeul naderen, moet een naar zee gaand schip dat wil opdraaien daarbij vermijden ten westen van het sectorlicht op het westelijke hoofd van de Koopmanshaven te Vlissingen te komen.
Artikel 47 Verbod tot ankeren
1
In het voorzorgsgebied mag een schip niet ankeren.
2
Buiten het voorzorgsgebied mag een schip niet ankeren in een strook die aan de noordzijde wordt begrensd door de zuidgrens van de vaargeul van het voorzorgsgebied. [De westelijke grens wordt gevormd door de witte sectorbegrenzing 024°, lopende over de lichtboei Songa, van het oeverlicht Boulevard De Ruyter. De oostelijke grens wordt gevormd door de witte sectorbegrenzing 013°, lopende over de lichtboei ARV-VH, van het oeverlicht Boulevard De Ruyter.]
3
De Rijkshavenmeester Westerschelde kan ontheffing verlenen van de bij het eerste en tweede lid gestelde verboden.
Wetshistoriek
Gewijzigd bij art. IV B. 20 september 2010 (Stb. 2010, 748, 9 november 2010), met ingang van 25 mei 2011 (art. XIII).
Artikel 48
Wetshistoriek
Opgeheven bij art. IV B. 20 september 2010 (Stb. 2010, 748, 9 november 2010), met ingang van 25 mei 2011 (art. XIII).
Artikel 49
Wetshistoriek
Opgeheven bij art. IV B. 20 september 2010 (Stb. 2010, 748, 9 november 2010), met ingang van 25 mei 2011 (art. XIII).