Voor de toepassing van dit besluit ter uitvoering van hoofdstuk VI, deel A, voorschrift 2, van het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee wordt verstaan onder:
- 1°
- Directoraat: het Directoraat-generaal Scheepvaart van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer;
- 2°
- SOLAS: het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee;
- 3°
- schip: elk schip dat onder het toepassingsgebied van hoofdstuk VI van het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee valt. Deze definitie geldt niet voor schepen die op korte internationale reizen gaan waar de containers worden vervoerd op een chassis of trailer en worden geladen en gelost door een voortuig uit een dergelijk schip;
- 4°
- container: container heeft dezelfde betekenis zoals in de Internationale Overeenkomst voor veilige containers opgemaakt te Genève op 2 december 1972, zoals laatst gewijzigd, en betekent een transporteenheid:
- a)
- van duurzame aard en dienovereenkomstig stevig genoeg voor herhaald gebruikt
- b)
- dat speciaal is ontworpen ter vergemakkelijking van het vervoer van goederen door een of meer vervoermiddelen, zonder tussentijdse in- en uitlading van die goederen;
- c)
- dat is ontworpen om te kunnen worden vastgezet en/of gemakkelijk hanteerbaar te zijn, en te dien einde is voorzien van hoekstukken;
- d)
- van zodanige afmetingen, dat de oppervlakte, begrensd door de vier onderste hoekstukken, hetzij
- i)
- ten minste 14 m2 is,
- ii)
- hetzij ten minste 7 m2 is, indien het is uitgerust met bovenhoekstukken.
- 5°
- gevulde container: een container, zoals hierboven omschreven, geladen (“gevuld” of “afgevuld”) met vloeistoffen, gassen, vaste stoffen, pakketten en cargo, pallets, stuwmateriaal en andere verpakkingsmaterialen en materiaal voor het veiligstellen inbegrepen;
- 6°
- verlader: een rechtspersoon of een persoon aangeduid op het cognossement of op de zeevrachtbrief of op een gelijkwaardig multimodaal vervoersdocument, als de verlader en of de persoon die het vervoerscontract met de rederij ondertekend heeft (of op de naam of namens wie het contract ondertekend werd);
- 7°
- vertegenwoordiger van de terminal: een persoon die optreedt namens een rechtspersoon of een persoon die verantwoordelijk is voor het verstrekken van kade-, dok -, opslag-, magazijn- of andere vrachtafhandeling diensten in verband met het schip;
- 8°
- cargo: cargo heeft dezelfde betekenis als gedefinieerd in de Internationale Overeenkomst voor veilige containers, opgemaakt te Genève op 2 december 1972, zoals laatst gewijzigd, en verwijst naar alle items, vloeistoffen, gassen, vaste stoffen en goederen van welke aard dan ook die vervoerd worden in containers in het kader van een vervoersovereenkomst. Echter, de uitrusting en apparatuur van het schip, met inbegrip van reserveonderdelen en het proviand die in containers aan boord van het schip worden vervoerd, worden niet beschouwd als een deel van de lading;
- 9°
- bruto massa: de totale massa van het leeggewicht van een container en de massa's van alle pakketten en vracht items, waaronder pallets, stuwmateriaal en ander verpakkingsmateriaal en het materiaal voor het veiligstellen, geladen in de container;
- 10°
- geverifieerde bruto massa: de totale bruto massa van een gevulde container verkregen door toepassing van één van de in artikel 6 voorgeschreven methode;
- 11°
- verladingsdocument: een document dat wordt gebruikt door de verlader om de geverifieerde bruto massa van een gevulde container mee te delen. Dit document kan deel uit maken van de instructies van vervoer gegeven aan de rederij of een afzonderlijke mededeling zijn.