Meer info
     

02/05/2022 Gezamenlijke Bekendmaking stormbeloodsing
Gezamenlijke Bekendmaking 05-2022 van 2 mei 2022 Loodsen op afstand (LOA) bij stormbeloodsing

Bijlage

Schepen welke in aanmerking komen voor Loodsen op afstand zoals bedoeld in artikel 4.
Zeeschepen uitgesloten van het varen onder LOA:
Zeeschepen zoals omschreven in artikel 4, lid 1 en 2 van deze bekendmaking, tenzij zij voldoen aan de volgende voorwaarden:

Voorwaarden:

1 LOA-IMO-schepenlijst
Het schip moet vermeld staan op de lijst met LOA-IMO-schepen, waarvan door de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA) is vastgesteld dat ze in principe voor “Loodsen op afstand” in aanmerking komen mede op grond van de plaatselijke bekendheid van de gezagvoerder/verkeersdeelnemer.

2
Er moet een aanvraag ingediend zijn.
Aanvragen om op de LOA-IMO-schepenlijst te komen of te blijven worden schriftelijk gericht aan:
de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA) VTS-Scheldegebied
Commandoweg 50
4381 BH Vlissingen.
E-mail: gna-scc@vts-scheldt.net
De navolgende gegevens dienen te worden voorgelegd:
naam agentschap
naam schip met IMO-nummer (Lloydsnummer)
naam van de gezagvoerder(s) / verkeersdeelnemer(s) met voldoende plaatselijke ervaring
lengte over alles
Gross Tonnage (GT)
tankinhoud van de grootste tank in m3, de maximum ladingcapaciteit in m3, en het aantal tanks van de Gas-tanker welke niet volgens een vaarplan moet varen (geen Vaarplan IMO 2 gastanker is).
overzicht van de frequentie van het aanlopen van de Westerschelde in de voorafgaande twaalf maanden met de naam van de aan boord dienstdoende gezagvoerder(s)/ verkeersdeelnemer(s).
De GNA beoordeelt of het schip al dan niet voor “loodsen op afstand” in aanmerking komt. De aanvraag onder 2 genoemd wordt schriftelijk door de GNA beantwoord. De betrokken rederijen (agentschappen) dienen mutaties onverwijld door te geven.
De GNA kan weigeren om aanvragen die korter dan 24 uur voorafgaand aan de ETA Steenbank of Wandelaar worden ingediend in behandeling te nemen voor betreffende aanloop.
De GNA kan steekproefsgewijs bewijzen vragen van aangeleverde gegevens zoals de frequentie van de aanlopen met betreffende kapitein / verkeersdeelnemer.

3
Er moet een positieve beoordeling zijn.
Bij de beoordeling worden de volgende criteria gehanteerd:
Gas-tanker welke niet volgens een vaarplan moet varen (Dit houdt in dat het schip geen Vaarplan IMO 2 Gastanker is).
Lengte over alles niet groter dan voor:
Scheur / Wielingen:
140
Steenbank / aanloop Oostgat:
110
Maximale diepgang niet meer dan voor:
Scheur / Wielingen:
60 dm.
Steenbank / aanloop Oostgat:
50
Aantal reizen:
a.
In de voorgaande 12 maanden heeft de gezagvoerder/verkeersdeelnemer tenminste 4 reizen afgelegd op het relevante LOA traject waarvoor het schip in aanmerking wil komen voor LOA.
b.
De trajecten zijn:
Wandelaar – Redegebied Vlissingen
Steenbank – Redegebied Vlissingen
Let wel: één reis in of uit geldt als één telling.

4 Administratieve procedures
De GNA draagt zorg voor het bijhouden, en het aan de Vlaamse en Nederlandse loodsdiensten doen toekomen, van de actuele LOA-IMO schepen lijsten.