Meer info
     

31/03/2023 Besluit havenkapiteindienst
Besluit van de Vlaamse Regering van 31 maart 2023 over de uitvoering van het decreet van 3 mei 2019 houdende de havenkapiteinsdienst

(BS 26 juli 2023 (ed. 2))

Rechtsgronden
Dit besluit is gebaseerd op:
de bijzondere wet tot hervorming der instellingen van 8 augustus 1980, artikel 20, gewijzigd bij de bijzondere wet van 16 juli 1993;
het decreet van 3 mei 2019 houdende de havenkapiteinsdienst, artikel 8, tweede lid, artikel 10, § 1, eerste lid, gewijzigd bij het decreet van 21 januari 2022, en § 2, artikel 11, artikel 12, tweede lid, gewijzigd bij het decreet van 21 januari 2022, en zesde lid, artikel 13, § 2, gewijzigd bij het decreet van 21 januari 2022, artikel 14, artikel 17, § 1, en § 2, vervangen bij het decreet van 21 januari 2022, en § 7, § 8 en § 11, ingevoegd bij het decreet van 21 januari 2022.

Vormvereisten
De volgende vormvereisten zijn vervuld:
De inspectie van Financiën heeft een gunstig advies gegeven op 5 december 2022.
De Raad van State heeft advies nr. 72.779/3 gegeven op 23 januari 2023, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973.
De onderhandelingen met de representatieve vakorganisaties hebben plaatsgevonden.

Initiatiefnemer
Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken.
(...)

Hoofdstuk 1 Definities

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:
decreet van 3 mei 2019: het decreet van 3 mei 2019 houdende de havenkapiteinsdienst;
voorstel tot betaling:
a)
het voorstel van een onmiddellijke inning als vermeld in artikel 17, § 1, van het decreet van 3 mei 2019;
b)
het voorstel van een minnelijke schikking als vermeld in artikel 17, § 2, van het decreet van 3 mei 2019.

Hoofdstuk 2 Processen-verbaal

Artikel 2

§ 1

Als met toepassing van artikel 10 tot en met 14 van het decreet van 3 mei 2019 bij de vaststelling van een inbreuk een proces-verbaal wordt opgesteld, vermeldt dat proces-verbaal de volgende informatie:
de datum waarop het proces-verbaal wordt opgesteld;
het unieke volgnummer van het proces-verbaal;
de identiteit van de overtreder of de veronderstelde overtreder, als die bekend is, en van de vaststeller;
de plaats, de datum en het tijdstip van de vastgestelde inbreuken;
de omschrijving van de vaststellingen, waaronder desgevallend de opmerkingen van de overtreder;
in voorkomend geval, de havenpolitieverordening of de havenverkeersverordening waarop de inbreuken zijn gepleegd;
in voorkomend geval, de artikelnummers van de verordeningen in kwestie of van alle andere wetten en reglementen waarop de inbreuken binnen het havengebied zijn gepleegd;
in voorkomend geval, de informatie dat de inbreuken zijn vastgesteld door middel van beeldmateriaal van vaste of mobiele camera's.
Als gelijktijdige verschillende inbreuken ten laste van dezelfde overtreder worden vastgesteld, worden de voormelde inbreuken vermeld in hetzelfde proces-verbaal.

§ 2

Een afschrift van het proces-verbaal wordt aan de overtreder of, in de gevallen, vermeld in artikel 17, § 7 of § 8, van het decreet van 3 mei 2019, aan de veronderstelde overtreder bezorgd uiterlijk dertig dagen nadat de inbreuken zijn vastgesteld.

Hoofdstuk 3 Mededeling van de identiteit van de gezagvoerder of de bestuurder

Artikel 3

Met toepassing van artikel 17, § 7, tweede lid, of § 8, tweede lid, van het decreet van 3 mei 2019, kan de veronderstelde overtreder de identiteit van de gezagvoerder van het vaartuig of de bestuurder van het voertuig of havenvoertuig op het ogenblik van de inbreuk, en het bewijs daarvan, meedelen aan de havenkapiteinsdienst binnen vijftien dagen vanaf de datum waarop het afschrift van het proces-verbaal aan de veronderstelde overtreder is toegezonden.
Als de veronderstelde overtreder heeft gehandeld conform artikel 17, § 7, tweede lid, of § 8, tweede lid, van het decreet van 3 mei 2019, wordt een afschrift van het proces-verbaal aan de aangeduide overtreder toegezonden uiterlijk dertig dagen na de mededeling, vermeld in het eerste lid.

Hoofdstuk 4 Onmiddellijke inning en minnelijke schikking

Afdeling 1 Tijdstip van het voorstel tot betaling

Artikel 4

Vanaf het ogenblik dat een inbreuk op een havenpolitieverordening of een havenverkeersverordening is vastgesteld en uiterlijk als het afschrift van het proces-verbaal, vermeld in artikel 2, § 2, wordt verzonden, kan een voorstel tot betaling worden gedaan.

Afdeling 2 Bedrag van de geldboete bij onmiddellijke inning

Artikel 5

Als een onmiddellijke inning wordt voorgesteld als vermeld in artikel 17, § 1, van het decreet van 3 mei 2019, worden de bedragen toegepast die zijn opgenomen in bijlage 1 en 2, die bij dit besluit zijn gevoegd. In voorkomend geval worden de voormelde bedragen verhoogd conform de bepalingen van de voormelde bijlagen.

Artikel 6

Het bedrag dat wordt voorgesteld voor onmiddellijke inning van de geldboete in geval van de eendaadse of meerdaadse samenloop van inbreuken, bedraagt maximaal 2000 euro.

Afdeling 3 Betaling van de geldboete bij onmiddellijke inning of minnelijke schikking

Artikel 7

De betaling, vermeld in artikel 17, § 1 of § 2, van het decreet van 3 mei 2019, kan alleen op de volgende manieren gebeuren:
onmiddellijke betaling via een mobiele betaalterminal;
betaling via overschrijving.
De betaling, vermeld in artikel 17, § 1 of § 2, van het decreet van 3 mei 2019, kan niet in contant geld gebeuren.
Het totale bedrag van de geldboete wordt met één enkele betaling voldaan.

Artikel 8

Als een voorstel van betaling onmiddellijk wordt betaald via een betaalterminal, ontvangt de overtreder daarvan het betalingsbewijs.

Artikel 9

Als een voorstel van betaling niet onmiddellijk wordt betaald via een betaalterminal, ontvangt de overtreder, als dat mogelijk is, dadelijk een document met richtlijnen om de geldboete via overschrijving te betalen.
Als een voorstel tot betaling wordt gedaan, wordt in elk geval samen met het afschrift van het proces-verbaal, vermeld in artikel 2, § 2, en in voorkomend geval samen met het afschrift van het proces-verbaal, vermeld in artikel 3, tweede lid, een document verzonden met de richtlijnen om de geldboete via overschrijving te betalen.
De geldboete wordt betaald binnen dertig dagen vanaf de datum waarop het document, vermeld in het tweede lid, is verzonden. De datum van debitering van de rekening van de schuldenaar bij diens bankinstelling geldt als bewijs van de datum van betaling.

Hoofdstuk 5 Aansprakelijkheid van personeelsleden van de havenkapiteinsdienst

Artikel 10

De maximale vergoeding die verschuldigd is door een personeelslid van de havenkapiteinsdienst, in de omstandigheden, vermeld in artikel 8, eerste lid, van het decreet van 3 mei 2019, bedraagt per schadeverwekkende gebeurtenis:
voor de havenkapitein: 5000 euro;
voor de haveninspecteur: 2000 euro;
voor de havenagent en havenluitenant: 1000 euro.

Hoofdstuk 6 Slotbepaling

Artikel 11

De Vlaamse minister, bevoegd voor de waterinfrastructuur en het waterbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Bijlage 1 Bedragen van de onmiddellijke inning van een geldboete die kan worden voorgesteld bij een inbreuk op een havenpolitieverordening


A Schending van een administratieve verplichting (artikel 15, 51, 1°, van het decreet van 3 mei 2019)

Basisboetebedragen

1) Melding, aangifte of rapportering
inbreuk
te innen som
l.a
melding, aangifte of rapportering werd niet gedaan
75 euro
l.b
melding, aangifte of rapportering werd gedaan maar kan niet worden voorgelegd
50 euro
l.c
melding, aangifte of rapportering is laattijdig gedaan
50 euro
l.d
melding, aangifte of rapportering is onvolledig, bevat foute vermeldingen, werd niet ingediend via voorgeschreven procedures of systemen
50 euro

2) Vergunning, erkenning of toelating
inbreuk
te innen som
2.a
vergunning, erkenning of toelating werd niet aangevraagd
200 euro
2.b
vergunning, erkenning of toelating werd aangevraagd maar kan niet worden voorgelegd
50 euro
2.c
vergunning, erkenning of toelating is niet meer geldig
150 euro
2.d
vergunning, erkenning of toelating: vermeldingen zijn niet of onvoldoende leesbaar
50 euro

3) Documentering
inbreuk
te innen som
3.a
document is niet opgemaakt
75 euro
3.b
document is opgemaakt maar kan niet worden voorgelegd
50 euro
3.c
document is onvolledig, bevat foute vermeldingen of stemt niet overeen met de actuele situatie
50 euro

4) andere schendingen van administratieve verplichtingen
inbreuk
te innen som
4.a
andere schendingen van administratieve verplichtingen
50 euro

Omstandigheden die aanleiding kunnen geven tot procentuele verhoging van het basisboetebedrag
Het basisboetebedrag, vermeld onder titel A wordt voor zeevaart altijd verhoogd met 65 %. Wanneer de overtreder door één of meer van de opgesomde aspecten:
(a)
de aard van de lading, aan boord van een binnenschip of zeeschip, of op terrein;
(b)
de locatie in de haven waar de overtreding plaatsvindt;
(c)
de tonnage van gevaarlijke lading;
een verhoogd risico voor zichzelf of anderen teweegbrengt, wordt een cumulatieve verhoging toegepast met de volgende percentages (dit wil zeggen bovenop de toeslag van 65 % voor zeevaart):
(a) lading
 
andere IMDG-goederen tweedehandsvoertuigen
+20 %
droge gevaarlijke goederen in bulk
+30 %
vloeibare gevaarlijke goederen in bulk
+40 %
LPG/LNG passagiers
+50 %
springstoffen zeer toxische gassen radio-actieve stoffen ammoniumnitraat
+60 %
(b) locatie in de haven
 
tijgebonden kades
+5 %
sluizen en sluisgeulen
+ 10 %
tankinstellingen en terminals voor tankvaart
+ 15 %
(c) tonnage
 
> 25 ton ≤ 100 ton
+ 80 %
> 100 ton ≤ 250 ton
+ 150 %
> 250 ton ≤ 1000 ton
+ 250 %
> 1000 ton ≤ 10000 ton
+ 300 %
> 10000 ton
+ 335 %

B Negeren van een bevel (artikel 15, § 1, 2°, van het decreet van 3 mei 2019)

Basisboetebed ragen
inbreuk
te innen som
1.a
negeren van een bevel met impact op de scheepvaart
200 euro
1.b
negeren van een bevel bij het behandelen van goederen
100 euro
1.c
negeren van een bevel bij het uitvoeren van werken
125 euro
1.d
negeren van een bevel bij het gebruik van havenvoorzieningen
250 euro
1.e
negeren van een bevel anders dan vermeld onder 1.a tot 1.d
100 euro

Omstandigheden die aanleiding kunnen geven tot procentuele verhoging van het basisboetebedrag
Het basisboetebedrag, vermeld onder titel A, wordt voor zeevaart altijd verhoogd met 65 %. Wanneer de overtreder door één of meer van de opgesomde aspecten:
(a)
de aard van de lading, aan boord van een binnenschip of zeeschip, of op terrein;
(b)
de locatie in de haven waar de overtreding plaatsvindt;
(c)
de tonnage van gevaarlijke lading;
een verhoogd risico voor zichzelf of anderen teweegbrengt, wordt een cumulatieve verhoging toegepast met de volgende percentages (dit wil zeggen bovenop de toeslag van 65 % voor zeevaart):
(a) lading
 
andere IMDG-goederen tweedehandsvoertuigen
+20 %
droge gevaarlijke goederen in bulk
+30 %
vloeibare gevaarlijke goederen in bulk
+40 %
LPG/LNG passagiers
+50 %
Springstoffen zeer toxische gassen radio-actieve stoffen ammoniumnitraat
+60 %
(b) locatie in de haven
 
tijgebonden kades
+5 %
sluizen en sluisgeulen
+ 10 %
tankinstellingen en terminals voor tankvaart
+ 15 %
(c) tonnage
 
> 25 ton ≤ 100 ton
+ 80 %
> 100 ton ≤ 250 ton
+ 150 %
> 250 ton ≤ 1000 ton
+ 250 %
> 1000 ton ≤ 10000 ton
+ 300 %
> 10000 ton
+ 335 %

Bijlage 2 Bedragen van de onmiddellijke inning van een geldboete die kan worden voorgesteld bij een inbreuk op een havenverkeersverordening


A Schendingen van administratieve procedures of administratieve vereisten (artikel 15, § 2, 1°, van het decreet van 3 mei 2019)

Basisboetebedragen
inbreuk
te innen som
documenten met betrekking tot havenvoertuig, bestuurder, assistentie of vergunning: documenten kunnen niet voorgelegd worden maar het bestaan ervan kan onmiddellijk aangetoond worden
75 euro
documenten met betrekking tot havenvoertuig, bestuurder, assistentie of vergunning: documenten zijn onleesbaar of onvolledig
150 euro
documenten met betrekking tot havenvoertuig, bestuurder, assistentie of vergunning: documenten kunnen niet voorgelegd worden
400 euro
andere schendingen van administratieve procedures of administratieve vereisten
75 euro

Omstandigheden die aanleiding kunnen geven tot procentuele verhoging van het basisboetebedrag
Wanneer de overtreder een verhoogd risico voor zichzelf of anderen teweegbrengt en afhankelijk van de verkeerssituatie, de lengte, de breedte, de hoogte en de massa van het havenvoertuig, wordt een cumulatieve verhoging toegepast met de volgende percentages:
verkeerssituatie
wegen andere dan lokale en hoofdwegen
+ 15 %
hoofdwegen
+20 %
lengte van havenvoertuig(en) of combinaties ervan, inclusief lading
lengte 18,75 m tot en met 25,24 m
+ 15 %
lengte 25,25 m en langer
+20 %
breedte havenvoertuig, inclusief lading
breedte meer dan 3,5 m
+ 10 %
hoogte havenvoertuig, inclusief lading
hoogte meer dan 4,5 m
+ 10 %
massa havenvoertuig of combinaties ervan, inclusief lading
massa van 44 ton tot en met 60 ton
+ 15 %
massa van meer dan 60 ton tot en met 80 ton
+20 %
massa van meer dan 80 ton tot en met 100 ton
+25 %
massa van meer dan 100 ton tot en met 120 ton
+30 %
massa van meer dan 120 ton
+35 %

B Schending van een bevel of opzettelijke of door gebrek aan voorzorg of voorzichtigheid gepleegde gedragingen die in strijd zijn met de havenverkeersverordeningen zonder dat de veiligheid in het gedrang komt of schade aan de weginfrastructuur of kunstwerken en hun toebehoren wordt toegebracht (artikel 15, § 2, 2°, van het decreet van 3 mei 2019)

Basisboetebedragen
inbreuk
te innen som
schenden van de voorwaarden opgelegd door een vergunning
400 euro
havenvoertuig gebruiken op andere dan toegelaten openbare wegen
400 euro
havenvoertuig gebruiken in strijd met het ladingverbod
400 euro
havenvoertuig gebruiken in andere dan toegelaten combinaties
400 euro
voorgeschreven signalisatie ontbreekt op het havenvoertuig
400 euro
voorgeschreven signalisatie op het havenvoertuig is niet in werking of slecht zichtbaar
300 euro
hijs-, hef- of grijpvoorzieningen op het havenvoertuig worden niet op de voorgeschreven wijze vervoerd
400 euro
havennummerplaat ontbreekt of gegevens van het havenvoertuig stemmen niet overeen met de havennummerplaat
200 euro
havennummerplaat is niet conform aangebracht op het havenvoertuig, beschadigd of slecht leesbaar
200 euro
overschrijden van de toegelaten snelheid andere dan deze opgelegd door een vergunning:
 
 –  overschrijding van 1 tot en met 5 km/u
50 euro + 10 euro per bijkomende km/u 100 euro + 15 euro per bijkomende km/u
 –  overschrijding vanaf 6 km/u
schenden van de vereisten inzake assistentie: geen of minder assistentievoertuigen dan vereist
400 euro
schenden van de vereisten inzake assistentie: geen of geen schriftelijk aangeduide assistentiecoördinator, geen of minder signaalgevers dan vereist
400 euro
schenden van de vereisten inzake assistentie:
300 euro
assistentiecoördinator of signaalgevers geven niet de nodige aanwijzingen om het verkeer van havenvoertuigen veilig te regelen, gebruiken niet de voorgeschreven hulpmiddelen of de voorgeschreven kledij voldoet niet aan de voorwaarden
schenden van de vereisten inzake assistentie: assistentievoertuig voldoet niet aan de gestelde voorwaarden inzake uitzicht, uitrusting en signalisatie
400 euro
schenden van de vereisten inzake assistentie: voorgeschreven signalisatie van het assistentievoertuig is niet in werking of slecht zichtbaar
300 euro
andere gedragingen die in strijd zijn met de havenverkeersverordeningen
200 euro

Omstandigheden die aanleiding kunnen geven tot procentuele verhoging van het basisboetebedrag
Wanneer de overtreder door één of meer van de opgesomde aspecten een verhoogd risico voor zichzelf of anderen teweegbrengt, wordt een cumulatieve verhoging toegepast met de volgende percentages:
verkeerssituatie
wegen andere dan lokale en hoofdwegen
+ 15 %
hoofdwegen
+20 %
lengte van havenvoertuig(en) of combinaties ervan, inclusief lading
lengte 18,75 m tot en met 25,24 m
+ 15 %
lengte 25,25 m en langer
+20 %
breedte havenvoertuig, inclusief lading
breedte meer dan 3,5 m
+ 10 %
hoogte havenvoertuig, inclusief lading
hoogte meer dan 4,5 m
+ 10 %
massa havenvoertuig of combinaties ervan, inclusief lading
massa van 44 ton tot en met 60 ton
+ 15 %
massa van meer dan 60 ton tot en met 80 ton
+20 %
massa van meer dan 80 ton tot en met 100 ton
+25 %
massa van meer dan 100 ton tot en met 120 ton
+30 %
massa van meer dan 120 ton
+35 %