Meer info
     

GNA van 1 maart 2023
Gezamenlijke Bekendmaking 01-2023 van 1 maart 2023 Verplichting gebruik walstroom te Sluiskil

(BS 9 oktober 2023)
De Nederlandse Rijkshavenmeester Westerschelde, tevens Hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat Zee & Delta en de Vlaamse administrateur-generaal van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust maken het volgende bekend:
dat de omwonenden van de Kanaalweg en Kanaalzicht te Sluiskil ernstige overlast ondervinden van geluid en fijnstof welke veroorzaakt wordt door draaiende generatoren aan boord van afgemeerde schepen;
dat het derhalve gewenst is de op de afmeervoorzieningen langs de Kanaalweg en Kanaalzicht te Sluiskil afgemeerde schepen te verplichten van de aanwezige walstroomaansluitingen gebruik te maken;
dat over de verplichting tot het gebruik van walstroomaansluitingen overleg is geweest met de omwonenden, de scheepvaartsector, de gemeente Terneuzen, de Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland en het havenbedrijf North Sea Port;
gelet op artikel 53 lid 2 van het Nederlandse Scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen en op artikel 52 paragraaf 2 van het Belgische Scheepvaartreglement voor het kanaal Gent-Terneuzen;
alsdan worden de volgende voorschriften vastgesteld:
(...)

Artikel 1 Verplichting tot het gebruik van walstroomaansluitingen

1

Op de afmeervoorzieningen langs de Kanaalweg en Kanaalzicht te Sluiskil zijn alle afgemeerde schepen verplicht zich aan een bedrijfsklare walstroomaansluiting aan te sluiten en moet de volledige behoefte aan elektrische energie tijdens het stilliggen daaruit worden gedekt.

2

Lid 1 is niet van toepassing op schepen die tijdens het stilliggen uitsluitend van een energievoorziening gebruikmaken die geen geluid alsmede geen schadelijke gassen en luchtverontreinigende deeltjes veroorzaakt.

3

De in lid 1 genoemde verplichting wordt ter plaatse aangegeven door het verkeersteken zoals opgenomen in de bijlage bij deze Gezamenlijke Bekendmaking.

Artikel 2 Inwerkingtreding

Deze voorschriften treden in werking met ingang van 1 april 2023.
Deze voorschriften worden gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant en het Belgisch Staatsblad.

Bijlage Toelichting

Algemeen

In Nederland en België bevinden zich inmiddels diverse locaties waar vaarweg- en havenbeheerders - veelal op aandringen van omwonenden in verband met de overlast van geluid en fijnstof - het gebruik van generatoren door schepen om eigen elektriciteit op te wekken, hebben verboden. Een dergelijk verbod gaat veelal gepaard met het door de beheerder aanbieden van walstroomaansluitingen.
Ook de omwonenden van de Kanaalweg en Kanaalzicht te Sluiskil ondervinden ernstige overlast van geluid en fijnstof welke veroorzaakt wordt door draaiende generatoren aan boord van de aldaar afgemeerde schepen.
De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit heeft in overleg met de omwonenden, de scheepvaartsector, de gemeente Terneuzen, de Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland en het havenbedrijf North Sea Port besloten over te gaan tot het instellen van een verplichting tot het gebruik maken van walstroomaansluitingen. Inmiddels zijn langs de Kanaalweg en Kanaalzicht te Sluiskil walstroomaansluitingen operationeel zodat daadwerkelijk tot instelling van de verplichting kan worden overgegaan.
Voorliggende Gezamenlijke Bekendmaking behelst de instelling van de verplichting tot het gebruik maken van walstroomaansluitingen op de afmeervoorzieningen langs de Kanaalweg en Kanaalzicht te Sluiskil. Het verkeersteken inhoudende de verplichting is evenwel niet voorzien in bijlage 5 van het Nederlandse Scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen noch in bijlage 1 van het Belgische Scheepvaartreglement voor het kanaal Gent-Terneuzen. Dit verkeersteken is al wel opgenomen in bijlage 7 van het Rijnvaartpolitiereglement.
In haar vergaderingen van 23 februari en 24 mei 2022 heeft de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart besloten dat het noodzakelijk is de verplichting in zijn algemeenheid alsmede het verkeersteken weergevende de verplichting op te nemen in het Nederlandse Scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen alsook in het Belgische Scheepvaartreglement voor het kanaal Gent-Terneuzen. De Nederlandse Minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Vlaamse Minister voor Mobiliteit en Openbare Werken hebben inmiddels aangegeven het Nederlandse respectievelijk het Belgische Scheepvaartreglement daartoe te willen aanpassen.
Aangezien het wetgevingsproces langere tijd in beslag neemt, is door de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart besloten om vooruitlopend op de aanpassing van het Nederlandse en het Belgische Scheepvaartreglement een Gezamenlijke Bekendmaking uit te vaardigen. Voorliggende Gezamenlijke Bekendmaking behelst niet alleen de instelling van de verplichting te Sluiskil doch dient eveneens (ter overbrugging) als juridische basis voor het verkeersteken in het Nederlandse en het Belgische deel van de Kanaalzone Gent-Terneuzen. Het verkeersteken is als bijlage bij deze Gezamenlijke Bekendmaking opgenomen.

Artikelsgewijs

Artikel 1 lid 1

In artikel 1 lid 1 is voor alle afgemeerde schepen de verplichting opgenomen tot het gebruik maken van walstroomaansluitingen op de afmeervoorzieningen langs de Kanaalweg en Kanaalzicht te Sluiskil.

Artikel 1 lid 2

De in artikel 1 lid 1 opgenomen verplichting is niet van toepassing op schepen die tijdens het stilliggen uitsluitend gebruikmaken van een energievoorziening die geen geluid alsmede geen schadelijke gassen en luchtverontreinigende deeltjes veroorzaakt. Dergelijke voorzieningen kunnen bijvoorbeeld bestaan uit het gebruik van accu's of zonnepanelen.

Artikel 1 lid 3

Artikel 1 lid 3 bepaalt dat de verplichting middels het daartoe strekkende verkeersteken wordt aangegeven langs de Kanaalweg en Kanaalzicht te Sluiskil. Dit verkeersteken is bevestigd aan de reeds aanwezige verkeerstekens aangevende alwaar ligplaats mag worden genomen.

Artikel 2

De verplichting tot het gebruik maken van walstroomaansluitingen op de afmeervoorzieningen langs de Kanaalweg en Kanaalzicht te Sluiskil treedt in werking met ingang van 1 april 2023. Overtreding van de verplichting is ingevolge artikel 55 van het Nederlandse Scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen een strafbaar feit.
Om de scheepvaartsector aan de verplichting te laten wennen, zal er gedurende de periode 1 april 2023 tot 1 juni 2023 bij overtreding van de verplichting niet direct verbaliserend worden opgetreden doch zal worden volstaan met het geven van een waarschuwing.

Bijlage Verkeersteken: Verplichting tot het gebruik van walstroomaansluitingen