17/02/2012 Vlarema
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen
Afdeling 6.1 Vervoeren en inzamelen van en handelen en makelen in afvalstoffen
Artikel 6.1.1
Deze afdeling is niet van toepassing op dierlijke bijproducten als vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 21 juni 2013 betreffende dierlijke bijproducten en afgeleide producten, met uitzondering van [...] [artikel 6.1.1.4, eerste lid, 2° en vijfde lid], artikel 6.1.1.5, artikel 6.1.1.6, § 2, artikel 6.1.2.1, § 1, artikel 6.1.2.2 tot en met artikel 6.1.2.4, artikel 6.1.3.1, eerste en tweede lid, artikel 6.1.3.2 tot en met artikel 6.1.4.1.
Wetshistoriek
Vervangen bij art. 25, § 1 B.Vl.Reg. 21 juni 2013 (BS 6 augustus 2013 (ed. 2)), met ingang van 16 augustus 2013 (art. 29), gewijzigd bij art. 97, 1° en 2° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024) en bij art. 15 B.Vl.Reg. 7 juni 2024 (BS 8 augustus 2024), met ingang van 1 juli 2024 (art. 35).
Onderafdeling 6.1.1 Voorwaarden voor het vervoeren en inzamelen van en het handelen en makelen in afvalstoffen
Artikel 6.1.1.1
De volgende algemene vervoersvoorwaarden zijn van toepassing op elk vervoer van afvalstoffen, inclusief op het laden en lossen van die afvalstoffen:
- 1°
- de afvalstoffen moeten degelijk zijn verpakt;
- 2°
- de vervoerders [en de afvalstoffenproducenten die met eigen transportmiddelen de eigen afvalstoffen vervoeren,] moeten de verschillende soorten afvalstoffen die gescheiden worden aangeboden, van elkaar gescheiden houden en moeten de gevaarlijke afvalstoffen gescheiden houden van de niet-gevaarlijke afvalstoffen;
- 3°
- het is verboden afvalstoffen te verdunnen als vermeld in artikel 4.4.2;
- 4°
- de vervoersmiddelen en de recipiënten moeten technisch geschikt zijn voor de afvalstoffen die worden vervoerd, en moeten over de nodige keuringsattesten en certificaten beschikken. Ze moeten in goede staat van werking worden gehouden;
- 5°
- de vervoersmiddelen en de recipiënten moeten in- en uitwendig worden gereinigd om vermenging van verschillende soorten afvalstoffen te vermijden;
- 6°
- bij calamiteiten moeten onmiddellijk efficiënte maatregelen worden genomen om hinder en schade voor mens en milieu zo veel mogelijk te beperken. Daarvoor zijn de nodige kennis, richtlijnen en middelen beschikbaar.
De afvalstoffen mogen in geen geval rechtstreeks naar het grondwater, de openbare riolering of het oppervlaktewater worden afgevoerd. Ze moeten worden verzameld en verwerkt overeenkomstig de aard van de afvalstoffen;
- 7°
- de vervoerder [en de afvalstoffenproducent die met eigen transportmiddelen de eigen afvalstoffen vervoert, mogen] afvalstoffen alleen vervoeren als er een identificatieformulier als vermeld in artikel 6.1.1.2, bijgevoegd is. Punt 4°, 5° en 6° zijn niet van toepassing op de actoren, vermeld in artikel 6.1.1.2, § 1, 2° tot en met 8°;
- 8°
- [de vervoerder moet de start van het vervoer en de afgifte van de afvalstoffen registreren in het digitale identificatieformulier.]
Wetshistoriek
Enig lid:
- –
- 2° gewijzigd bij art. 43, 1° B.Vl.Reg. 22 december 2017 (BS 23 februari 2018);
- –
- 7° gewijzigd bij art. 43, 2° B.Vl.Reg. 22 december 2017 (BS 23 februari 2018);
- –
- 8° ingevoegd bij art. 98 B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024).
Artikel 6.1.1.2
§ 1
Een identificatieformulier is aanwezig tijdens het vervoer van alle afvalstoffen, met uitzondering van:
- 1°
- de inzameling in één ophaalronde van huishoudelijke afvalstoffen, met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen of niet-gevaarlijke bedrijfsafvalstoffen;
- 2°
- de particulier die zijn afvalstoffen naar inzamelpunten van afvalstoffen brengt;
- 3°
- de zelfstandige of kleine ondernemer, die geen afvalstoffenverwerker is, met minder dan tien werknemers, die de afvalstoffen waarvan hij de producent is, naar inzamelpunten van afvalstoffen brengt;
- 4°
- de afvalstoffenproducent van afvalstoffen die zijn ontstaan uit verleende onderhoudsdiensten bij derden, die de afvalstoffen naar zijn bedrijfsterrein of naar een verwerkingsinrichting brengt;
- 5°
- de leverancier van goederen die in het kader van de terugnameplicht, van de aanvaardingsplicht of van vrijwillige terugname, ter gelegenheid van een levering van goederen, lege verpakkingen of afgedankte goederen naar zijn bedrijfsterrein of naar een inzamelpunt voor afgedankte goederen brengt;
- 6°
- de houder van afvalstoffen die in het kader van de terugnameplicht, de aanvaardingsplicht of een vrijwillige terugname de afvalstoffen terugbrengt naar zijn leverancier van soortgelijke goederen;
- 7°
- [het kringloopcentrum of het hergebruikcentrum voor EEA dat de ingezamelde afgedankte EEA, die een visuele voorselectie op herbruikbaarheid hebben ondergaan, vervoert naar een hergebruikcentrum voor EEA, met het oog op de voorbereiding voor hergebruik;]
- 8°
- de afvalstoffenproducenten die hun afvalstoffen via pijpleidingen vervoeren.
De uitzondering op het gebruik van een identificatieformulier geldt met behoud van de verplichte afgifte van bedrijfsafvalstoffen tegen de ontvangst van een afgiftebewijs als vermeld in artikel 25 van het Materialendecreet;
- 9°
- [de inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar die niet-gevaarlijke afvalstoffen van een [recyclagepark] naar een inzamelpunt van afvalstoffen of naar een verwerkingsinrichting brengt;]
- 10°
- [de afvalstoffenproducent die in het kader van een collectieve regeling met andere bedrijven die gevestigd zijn op hetzelfde bedrijventerrein, de eigen bedrijfsafvalstoffen vervoert naar een inzamelpunt van afvalstoffen op het bedrijventerrein waar hij zelf gevestigd is, en dat alleen voor die bedrijven bedoeld is, waarbij tijdens het transport het terrein niet verlaten wordt of de kortste route genomen wordt. Het bedrijventerrein is officieel ruimtelijk bestemd als bedrijventerrein en bevindt zich niet in een zeehavengebied.]
De uitzondering op het gebruik van een identificatieformulier geldt met behoud van de verplichte afgifte van bedrijfsafvalstoffen tegen de ontvangst van een afgiftebewijs als vermeld in artikel 25 van het Materialendecreet.
De OVAM stelt een model van identificatieformulier ter beschikking via haar website.
[Het is mogelijk een digitaal identificatieformulier te gebruiken na voorafgaande goedkeuring door de OVAM. De gegevens op het identificatieformulier moeten altijd voorgelegd kunnen worden aan de toezichthouder. Vanaf 1 januari 2023 is het verplicht om een digitaal identificatieformulier te gebruiken, afgeleverd door een systeem dat door de OVAM werd goedgekeurd.]
§ 2
Het identificatieformulier voor niet-gevaarlijke afvalstoffen bevat ten minste de volgende gegevens:
- 1°
- [twee unieke volgnummers: een eerste start met een drielettercode die het systeem identificeert waarmee het identificatieformulier is aangemaakt, het tweede heeft de vorm van een Universally Unique Identifier. Minstens een van de twee voormelde volgnummers wordt gevisualiseerd op het identificatieformulier;]
- 2°
- datum van vervoer;
- 3°
- [het identificatienummer, vermeld in artikel 7.1.1, de naam en het adres van de vestigingseenheid van de afvalstoffenproducent en in geval van zeeschepen de naam van het schip en het adres van de ligplaats, of van de afvalstoffenverwerker die de afvalstoffen afvoert [vanaf de eigen inrichting], en het adres van verzending van de afvalstoffen;]
- 4°
- [het identificatienummer, vermeld in artikel 7.1.1, de naam en het adres van de inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar, als dat van toepassing is;]
- 5°
- [het identificatienummer, vermeld in artikel 7.1.1, de naam en het adres van de vervoerders;]
- 6°
- [het identificatienummer, vermeld in artikel 7.1.1, de naam en het adres van de vestigingseenheid van de verwerker, met vermelding van de aard van de verwerking (R- of D-code, vermeld in afdeling 4.2)]
- 7°
- omschrijving, hoeveelheid in ton en de EURAL-codes van de afvalstoffen, vermeld in bijlage 2.1;
- 8°
- [vanaf 1 januari 2023, de geo-locatie van de start van het transport en de geo-locatie van de afgifte van de afvalstoffen door de inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of –makelaar of de afvalstoffenproducent die zelf regelingen treft voor zijn afvalstoffen.]
Het identificatieformulier voor gevaarlijke afvalstoffen bevat ten minste de volgende gegevens:
- 1°
- [twee unieke volgnummers: een eerste start met een drielettercode die het systeem identificeert waarmee het identificatieformulier is aangemaakt, het tweede heeft de vorm van een Universally Unique Identifier. Minstens een van de twee voormelde volgnummers wordt gevisualiseerd op het identificatieformulier;]
- 2°
- datum van vervoer;
- 3°
- [het identificatienummer, vermeld in artikel 7.1.1, de naam en het adres van de vestigingseenheid van de afvalstoffenproducent en in geval van zeeschepen de naam van het schip en het adres van de ligplaats, of van de afvalstoffenverwerker die de afvalstoffen afvoert [vanaf de eigen inrichting], en het adres van verzending van de afvalstoffen;]
- 4°
- [het identificatienummer, vermeld in artikel 7.1.1, de naam en het adres van de inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar, als dat van toepassing is;]
- 5°
- [het identificatienummer, vermeld in artikel 7.1.1, de naam en het adres van de vervoerders;]
- 6°
- [het identificatienummer, vermeld in artikel 7.1.1, de naam en het adres van de vestigingseenheid van de verwerker, met vermelding van de aard van de verwerking (R- of D-code, vermeld in afdeling 4.2) en de gebruikte techniek van de verwerking;]
- 7°
- omschrijving, hoeveelheid in ton, chemische samenstelling en de EURAL-codes van de afvalstoffen, vermeld bijlage 2.1;
- 8°
- fysische eigenschappen van de afvalstoffen;
- 9°
- type en aantal verpakkingen;
- 10°
- speciale instructies voor het transport, indien van toepassing;
- 11°
- [vanaf 1 januari 2023, de geo-locatie van de start van het transport en de geo-locatie van de afgifte van de afvalstoffen door de inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of –makelaar of de afvalstoffenproducent die zelf regelingen treft voor zijn afvalstoffen.]
De gegevens, vermeld in het eerste en tweede lid, moeten ingevuld worden vóór het vervoer aanvangt, en ze moeten worden ondertekend en gedateerd door de afvalstoffenproducent die zelf regelingen treft voor zijn afvalstoffen of door de inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of - makelaar. Als de hoeveelheid niet kan bepaald worden voor het vertrek, mag de hoeveelheid ingevuld worden op de plaats van bestemming en moet [die hoeveelheid aan de producent bezorgd worden]. [De afvalstoffenproducent bewaart die aanvulling samen met het oorspronkelijke identificatieformulier.]
§ 3
Als verordening (EG) 1013/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 14 juni 2006 betreffende de overbrenging van afvalstoffen van toepassing is, gelden voor het vervoer van de afvalstoffen het vervoersdocument en de afschriften van het kennisgevingsdocument als identificatieformulier.
Bij de overbrenging voor nuttige toepassing van de afvalstoffen, vermeld in bijlagen III, IIIA en IIIB van de verordening, vermeld in het eerste lid, geldt het document, vermeld in bijlage VII van de verordening, als identificatieformulier.
§ 4
Het identificatieformulier kan dienen als een afgiftebewijs als vermeld in artikel 25, § 2, van het Materialendecreet.
§ 5
De afvalstoffenproducent ontvangt een kopie van het tot zover ingevulde identificatieformulier en bewaart die kopie gedurende een periode van minimaal vijf jaar.
§ 6
Op de plaats van bestemming wordt het identificatieformulier door de verwerker gedateerd en voor ontvangst ondertekend. Hij ontvangt [binnen 24 uur na de ondertekening] een kopie van het volledig ingevulde [en ondertekende] identificatieformulier en bewaart die kopie gedurende een periode van minimaal vijf jaar.
§ 7
De afvalstoffenproducent die zelf regelingen treft, de inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar bewaart het [digitale], volledig ingevulde identificatieformulier gedurende een periode van minimaal vijf jaar.
Wetshistoriek
§ 1, lid 1:
- –
- 7° vervangen bij art. 58, 1° B.Vl.Reg. 23 mei 2014 (BS 12 september 2014 (ed. 1));
- –
- 9° ingevoegd bij art. 58, 2° B.Vl.Reg. 23 mei 2014 (BS 12 september 2014 (ed. 1)) en gewijzigd bij art. 69, 1° B.Vl.Reg. 22 maart 2019 (BS 7 juni 2019), met ingang van 7 december 2019 (art. 90);
- –
- 10° ingevoegd bij art. 69, 2° B.Vl.Reg. 22 maart 2019 (BS 7 juni 2019).
§ 1, lid 4 vervangen bij art. 65 B.Vl.Reg. 2 juli 2021 (BS 17 augustus 2021 (ed. 1)).
§ 2, lid 1:
- –
- 1° vervangen bij art. 16, 1° B.Vl.Reg. 7 juni 2024 (BS 8 augustus 2024), met ingang van 1 juli 2024 (art. 35);
- –
- 3° vervangen bij art. 99, 1° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024), met ingang van 1 januari 2024 (art. 163) en gewijzigd bij art. 16, 2° B.Vl.Reg. 7 juni 2024 (BS 8 augustus 2024), met ingang van 1 juli 2024 (art. 35);
- –
- 4° vervangen bij art. 99, 2° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024), met ingang van 1 januari 2024 (art. 163);
- –
- 5° vervangen bij art. 99, 3° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024), met ingang van 1 januari 2024 (art. 163);
- –
- 6° vervangen bij art. 99, 4° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024), met ingang van 1 januari 2024 (art. 163);
- –
- 8° ingevoegd bij art. 67 B.Vl.Reg. 2 juli 2021 (BS 17 augustus 2021 (ed. 1)).
§ 2, lid 2:
- –
- 1° vervangen bij art. 16, 3° B.Vl.Reg. 7 juni 2024 (BS 8 augustus 2024), met ingang van 1 juli 2024 (art. 35);
- –
- 3° vervangen bij art. 99, 5° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024), met ingang van 1 januari 2024 (art. 163) en gewijzigd bij art. 16, 4° B.Vl.Reg. 7 juni 2024 (BS 8 augustus 2024), met ingang van 1 juli 2024 (art. 35);
- –
- 4° vervangen bij art. 99, 6° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024), met ingang van 1 januari 2024 (art. 163);
- –
- 5° vervangen bij art. 99, 7° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024), met ingang van 1 januari 2024 (art. 163);
- –
- 6° vervangen bij art. 99, 8° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024), met ingang van 1 januari 2024 (art. 163);
- –
- 11° ingevoegd bij art. 69 B.Vl.Reg. 2 juli 2021 (BS 17 augustus 2021 (ed. 1)).
§ 2, lid 3 gewijzigd bij art. 58, 3° en 4° B.Vl.Reg. 23 mei 2014 (BS 12 september 2014 (ed. 1)).
§ 6 gewijzigd bij art. 99, 9° en 10° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024), met ingang van 1 januari 2024 (art. 163).
§ 7 gewijzigd bij art. 99, 11° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024), met ingang van 1 januari 2024 (art. 163).
Voorgeschiedenis
§ 2, lid 1, 1° vervangen bij art. 66 B.Vl.Reg. 2 juli 2021 (BS 17 augustus 2021 (ed. 1)).
§ 2, lid 2, 1° vervangen bij art. 68 B.Vl.Reg. 2 juli 2021 (BS 17 augustus 2021 (ed. 1))
Artikel 6.1.1.3
Inzamelaars, afvalstoffenhandelaars of -makelaars en afvalstoffenproducenten die zelf regelingen treffen voor hun afvalstoffen, moeten de volgende algemene voorwaarden naleven:
- 1°
- de afvalstoffen moeten worden vervoerd naar een verwerker die vergund is voor de verwerking van die afvalstoffen. Als verschillende afvalstoffen gescheiden worden aangeboden, moet de inzamelaar, afvalstoffen-handelaar of -makelaar voor elke afvalstof een gepaste verwerker kiezen;
- 2°
- ze moeten zorgen voor een correct ingevuld identificatieformulier als vermeld in artikel 6.1.1.2;
- 3°
- ze moeten een afvalstoffenregister bijhouden als vermeld in onderafdeling 7.2.1;
- 4°
- [als het afval niet door de afvalstoffenproducent wordt vervoerd, moet het vervoer van de afvalstoffen uitgevoerd worden door een vervoerder die geregistreerd is overeenkomstig artikel 6.1.2.1.]
Wetshistoriek
Enig lid, 4° ingevoegd bij art. 37 B.Vl.Reg. 23 september 2016 (BS 6 december 2016).
Artikel 6.1.1.4
Naast de algemene voorwaarden, vermeld in deze afdeling, moeten inzamelaars, afvalstoffenhandelaars of -makelaars bijkomend:
- 1°
- [informatie verstrekken aan de afvalstoffenproducenten over de afvalstoffen die verplicht gescheiden moeten worden aangeboden, als vermeld in artikel 4.3.2 en 4.3.4, en die afzonderlijk moeten worden gehouden bij de inzameling. Zij moeten daarbij informatie geven op maat van de individuele klant of minstens op maat van de sector;]
- 1°/1
- [bij het inzamelen, het handelen of het makelen van bedrijfsrestval met de afvalstoffenproducent een contract afsluiten, met daarin duidelijke vermelding van de fracties, vermeld [artikel 4.3.2, § 1], en hun vooropgestelde inzamelwijze. Bij een aanpassing van de fracties vermeld [artikel 4.3.2, § 1] moet elke inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar van bedrijfsrestafval deze contracten met zijn klanten stapsgewijs aanpassen vanaf de inwerkingtreding van deze nieuwe bepalingen: minstens 50 % van de contracten moeten aangepast zijn na één jaar, minstens 75 % na twee jaar en 100 % na drie jaar. [Verder moet de inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar van bedrijfsrestafval handelen conform de bepalingen, vermeld in afdeling 5.5.]; [...]]
- 1°/2
- [[bij het inzamelen van papier- en kartonafval, houtafval, metaalafval, harde kunststoffen en folies in dezelfde recipiënt op de wijze, vermeld in artikel 4.3.2, met de afvalstoffenproducent een contract sluiten waarin de samengevoegde fracties worden gespecificeerd en waarin vermeld wordt dat de recipiënt geen andere afvalstoffen en geen bedrijfsrestafval mag bevatten, alsook de inhoud van de recipiënt overbrengen naar een vergunde sorteerinrichting waar de fracties volledig worden uitgesorteerd. Als de recipiënt andere fracties blijkt te bevatten dan vermeld in voorgaande zin, dan moet de inhoud van de recipiënt behandeld worden als bedrijfsrestafval;]]
- 2°
- beschikken over en werken volgens een geactualiseerd intern kwaliteitsborgingssysteem, indien zij gevaarlijk afval inzamelen of erin handelen of makelen;
- 3°
- [het gemeentelijk politiereglement over de inzameling van het huishoudelijk textielafval naleven;]
- 4°
- [voldoen aan de kwartaalmeldingen in het materialeninformatiesysteem zoals bepaald in onderafdelingen 7.3.2 en 7.3.3.]
[[Het eerste lid, 1°/1, is niet van toepassing] als voldaan is aan de volgende cumulatieve voorwaarden:
- 1°
- het bedrijfsrestafval van de afvalstoffenproducent is vergelijkbaar naar aard, samenstelling en hoeveelheid met huishoudelijke afvalstoffen;
- 2°
- het bedrijfsrestafval van de afvalstoffenproducent wordt ingezameld in één ronde samen met huishoudelijk afval;
- 3°
- [voor de inzameling van het bedrijfsrestafval worden de kosten aangerekend overeenkomstig artikel 10 van het Materialendecreet.]
]
[In afwijking van het eerste lid, 2°, geldt dat de OVAM niet hoeft te beschikken over een geactualiseerd intern kwaliteitsborgingssysteem en geen keuring hoeft te laten uitvoeren als vermeld in artikel 6.1.1.6, § 2, voor het inzamelen, handelen en makelen van afvalstoffen die afkomstig zijn van ambtshalve verwijderingen en ambtshalve saneringen die in opdracht van de OVAM worden uitgevoerd binnen het kader van haar decretale opdracht.]
[In afwijking van het eerste lid, 2°, geldt dat de kennisgever, vermeld in verordening (EG) 1013/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 14 juni 2006 betreffende de overbrenging van afvalstoffen, niet hoeft te beschikken over een geactualiseerd intern kwaliteitsborgingssysteem en geen keuring hoeft te laten uitvoeren als vermeld in artikel 6.1.1.6, § 2, voor de transporten waarvoor een goedgekeurde kennisgeving is gedaan.]
De minister kan voor bepaalde niet-gevaarlijke afvalstoffen of voor bepaalde bedrijfssectoren specifieke voorwaarden vaststellen, waaronder de verplichting te beschikken over en te werken volgens een geactualiseerd intern [kwaliteitsborgingssysteem].
Wetshistoriek
Lid 1:
- –
- 1° vervangen bij art. 70, 1° B.Vl.Reg. 22 maart 2019 (BS 7 juni 2019);
- –
- 1°/1 ingevoegd bij art. 70, 2° B.Vl.Reg. 22 maart 2019 (BS 7 juni 2019), gewijzigd bij art. 70, 1° B.Vl.Reg. 2 juli 2021 (BS 17 augustus 2021 (ed. 1)), bij art. 100, 1° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024) en bij art. 17 B.Vl.Reg. 7 juni 2024 (BS 8 augustus 2024), met ingang van 1 augustus 2024 (art. 35);
- –
- 1°/2 ingevoegd bij art. 70, 2° B.Vl.Reg. 22 maart 2019 (BS 7 juni 2019) en vervangen bij art. 100, 2° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024);
- –
- 3° ingevoegd bij art. 44, 1° B.Vl.Reg. 22 december 2017 (BS 23 februari 2018);
- –
- 4° ingevoegd bij art. 100, 3° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024), met ingang van 1 januari 2024 (art. 163).
Lid 2 ingevoegd bij art. 59, 2° B.Vl.Reg. 23 mei 2014 (BS 12 september 2014 (ed. 1)) en gewijzigd bij art. 70, 3° B.Vl.Reg. 22 maart 2019 (BS 7 juni 2019).
Lid 2, 3° ingevoegd bij art. 70, 2° B.Vl.Reg. 2 juli 2021 (BS 17 augustus 2021 (ed. 1)).
Lid 3 ingevoegd bij art. 44, 2° B.Vl.Reg. 22 december 2017 (BS 23 februari 2018).
Lid 4 ingevoegd bij art. 38 B.Vl.Reg. 23 september 2016 (BS 6 december 2016).
Lid 5 gewijzigd bij art. 44, 3° B.Vl.Reg. 22 december 2017 (BS 23 februari 2018).
Voorgeschiedenis
Enig lid, 1° gewijzigd bij art. 4 B.Vl.Reg. 4 mei 2012 (BS 23 mei 2012 (ed. 2)), met ingang van 1 juni 2012 (art. 8) en vervangen bij art. 59, 1° B.Vl.Reg. 23 mei 2014 (BS 12 september 2014 (ed. 1)).
Artikel 6.1.1.4/1
Naast de algemene voorwaarden, vermeld in deze afdeling, moeten inzamelaars, afvalstoffenhandelaars of -makelaars en afvalstoffenproducenten van verontreinigde bodemmaterialen in het kader van de controle op de volumebalans van de bodemmaterialen, afkomstig van grond-, bagger- of ruimingswerken aan de erkende bodembeheerorganisaties kunnen aantonen dat de verontreinigde bodemmaterialen naar een vergunde verwerker zijn afgevoerd.
Voor de bodemmaterialen die buiten het Vlaamse Gewest worden toegepast, moeten inzamelaars, afvalstoffenhandelaars of -makelaars en afvalstoffenproducenten kunnen aantonen dat de bodemmaterialen zijn overgebracht naar een inrichting die volgens de wetgeving die daar geldt, gemachtigd is om die bodemmaterialen te aanvaarden.
Wetshistoriek
Ingevoegd bij art. 72 B.Vl.Reg. 21 september 2018 (BS 17 december 2018), met ingang van 1 april 2019 (art. 80).
Artikel 6.1.1.4/2
Verschillende inzamelaars, afvalstoffenhandelaars of -makelaars kunnen samenwerken om een afvalstof in te zamelen en naar een vergunde verwerker af te voeren. In dat geval wordt contractueel vastgelegd hoe de verplichtingen waaraan de inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar onderhevig is in het kader van hoofdstuk 6 en 7 van dit besluit verdeeld worden over de verschillende betrokken inzamelaars, afvalstoffenhandelaars of -makelaars. Hierbij worden tenminste de volgende verantwoordelijkheden contractueel verdeeld en vastgelegd:
- 1°
- wie staat in voor de opmaak van het identificatieformulier, zoals vermeld in artikel 6.1.1.2 § 2 derde lid;
- 2°
- wie staat in voor de melding in MATIS, zoals vermeld in onderafdeling 7.3.4
- 3°
- wie staat in voor het bijhouden van het afvalstoffenregister, zoals vermeld in artikel 7.2.1.2;
- 4°
- wie staat in voor het treffen van de regelingen met de verwerker van de afvalstoffen bij uitvoer buiten het Vlaamse gewest
Als niet aan al de voorwaarden, vermeld in het eerste lid, is voldaan, zijn alle actoren betrokken in de samenwerking elk afzonderlijk verantwoordelijk voor alle verplichtingen, vermeld in dit artikel.
De betrokken inzamelaars, afvalstoffenhandelaars of -makelaars bewaren de overeenkomst minstens tot vijf jaar na de einddatum van het contract.
Wetshistoriek
Ingevoegd bij art. 101 B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024), met ingang van 1 januari 2024 (art. 163).
Artikel 6.1.1.5
Het kwaliteitsborgingssysteem bevat naast maatregelen die de naleving van de algemene en specifieke voorwaarden uit deze onderafdeling garanderen, maatregelen die de naleving van andere voorwaarden voor specifieke afvalstoffen als vermeld in dit besluit, waarborgen.
Het kwaliteitsborgingssysteem is gebaseerd op het principe van risicoanalyse, integraal ketenbeheer, traceerbaarheid en zelfcontrole. De inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar moet zijn kwaliteitsborgingssysteem in al zijn vestigingen beschikbaar houden voor keuring en administratieve controle. Een kopie van het kwaliteitsborgingssys-teem kan altijd opgevraagd worden voor administratieve controle.
Het kwaliteitsborgingssysteem is van toepassing op alle exploitatiezetels van de inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar. Het kwaliteitsborgingssysteem bevat minstens de volgende onderdelen:
- 1°
- een werkmethode die aangeeft op welke wijze getoetst wordt of de geaccepteerde afvalstoffen stroken met de eigen registratie als afvalstoffenhandelaar of -makelaar;
- 2°
- richtlijnen die aangeven hoe de aard, samenstelling en verpakking van de geaccepteerde afvalstoffen worden beoordeeld en bijgestuurd indien nodig;
- 3°
- een werkmethode die aangeeft op welke wijze verzekerd wordt dat de afvalstoffenproducenten de nodige inlichtingen krijgen over de afvalstoffen die zij verplicht gescheiden moeten aanbieden;
- 4°
- een werkmethode die weergeeft hoe een geschikte vervoerder gecontacteerd wordt naargelang de aard van de afvalstoffen en de wijze van aanbieding van de afvalstoffen;
- 5°
- een werkmethode die aangeeft op welke wijze de traceerbaarheid van de afvalstoffen van bij de afvalstoffenproducent over het vervoer tot bij de vergunde verwerker wordt verzekerd, met daarin onder meer richtlijnen voor het invullen van een identificatieformulier, [de vermelding van het systeem dat de digitale identificatieformulieren aflevert en verspreidt], een beschrijving van de manier waarop de administratieve medewerkers worden opgeleid en waarop ingeschakelde vervoerders worden geïnstrueerd om de [digitale] formulieren correct in te vullen;
- 6°
- een werkmethode die aangeeft op welke manier het afvalstoffenregister wordt bijgehouden, welke data dat register bevat en waar dat register ter inzage ligt;
- 7°
- een werkmethode die aangeeft op welke wijze wordt nagegaan dat de gekozen bestemmeling vergund of erkend is voor de aanvaarding van de aangeboden afvalstoffen;
- 8°
- een werkmethode die wettelijke bepalingen over de bestemmingsmogelijkheden en de verwerkingshiërarchie van de afvalstoffen omzet in richtlijnen voor de verantwoordelijke werknemers;
- 9°
- voor elk onderdeel van het kwaliteitsborgingssysteem een oplijsting van de verantwoordelijken.
Wetshistoriek
Lid 3, 5° gewijzigd bij art. 102, 1° en 2° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024).
Artikel 6.1.1.6
§ 1
[...]
§ 2
De inzamelaars, afvalstoffenhandelaars of -makelaars die over een kwaliteitsborgingssysteem moeten beschikken op grond van artikel 6.1.1.4, moeten een keuring ondergaan door een onafhankelijke keuringsinstelling om het kwaliteitsborgingssysteem op te volgen en te evalueren.
De inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar die voor de eerste keer geregistreerd wordt overeenkomstig onderafdeling 6.1.3, zal binnen twee jaar nadat hij de registratie heeft gekregen, een keuring laten uitvoeren door een onafhankelijke keuringsinstelling.
De inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar die een verlenging van een bestaande registratie aanvraagt, moet beschikken over een keuring die jonger is dan vier jaar. [...]
[Om de vier jaar wordt een nieuwe keuring van de inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar uitgevoerd. De keuringsinstelling stelt het verslag van elke keuring binnen twee maanden na de keuring elektronisch ter beschikking van de OVAM. De keuringsinstellingen gebruiken daarvoor het loket keuringsinstellingen in de registratietoepassing van de OVAM. Die registratietoepassing wordt ter beschikking gesteld via de website van de OVAM.]
Tijdens de keuring wordt onderzocht of het kwaliteitsborgingssysteem alle voorwaarden dekt, of het toereikend is om ervoor te zorgen dat alle wettelijke voorwaarden in de praktijk worden nageleefd, en of het in de praktijk wordt toegepast.
De OVAM maakt een code van goede praktijk op over de werkwijze die de onafhankelijke keuringsinstellingen moeten volgen bij de keuringen. [De OVAM brengt de onafhankelijke keuringsinstellingen tijdig op de hoogte van elke wijziging in de code van goede praktijk.]
[De minister legt de specifieke kwalificatievereisten vast voor de keuringsinstellingen en bepaalt de vorm en inhoud van een lijst van keuringsinstellingen. De minister kan de OVAM machtigen het beheer van de lijst van de keuringsinstellingen op zich te nemen, de rapporteringsprocedure voor de keuringsinstellingen vast te leggen en een evaluatie en controle door te voeren. De minister stelt daarvoor de te volgen werkwijze vast. Het niet-naleven van de vereisten of de code van goede praktijk leidt tot een schrapping door de OVAM van de keuringsinstellingen van de lijst. De keuringsinstelling wordt daarvan op de hoogte gebracht met een [beveiligde zending]. De keuringsinstelling kan vanaf dan gedurende een maand gehoord worden en verweermiddelen aanbrengen.]
Wetshistoriek
§ 1 opgeheven bij art. 39 B.Vl.Reg. 23 september 2016 (BS 6 december 2016).
§ 2 gewijzigd bij art. 14 B.Vl.Reg. 16 november 2012 (BS 19 december 2012 (ed. 2)), met ingang van 1 januari 2013 (art. 25), bij art. 18, 1° en 2° B.Vl.Reg. 29 november 2013 (BS 7 februari 2014), met ingang van 1 januari 2014 (art. 21), bij art. 60 B.Vl.Reg. 23 mei 2014 (BS 12 september 2014 (ed. 1)) en bij art. 71 B.Vl.Reg. 22 maart 2019 (BS 7 juni 2019).
Onderafdeling 6.1.2 Registratie van vervoerders van afvalstoffen
Artikel 6.1.2.1
§ 1
De vervoerder van afvalstoffen moet beschikken over een registratie voor het vervoer van afvalstoffen, tenzij het een doorvoertransport van afvalstoffen door het Vlaamse Gewest betreft.
De vervoerder van afvalstoffen die wordt beschouwd als geregistreerd vervoerder overeenkomstig artikel 6.1.4.1. moet dit op vraag van de bevoegde autoriteit aantonen.
De OVAM stelt een register van de in het Vlaamse Gewest geregistreerde vervoerders van afvalstoffen ter beschikking via haar website.
§ 2
Gemeenten en verenigingen van gemeenten die huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen inzamelen, zijn van rechtswege geregistreerd als vervoerder van afvalstoffen.
[De actoren, vermeld in artikel 6.1.1.2, § 1, eerste lid, 5°, 6° en 7°, zijn uitgesloten van de registratieplicht als vervoerder van afvalstoffen.]
Wetshistoriek
§ 2 gewijzigd bij art. 103 B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024).
Artikel 6.1.2.2
De aanvraag tot een registratie als vervoerder van afvalstoffen moet de volgende gegevens bevatten:
- 1°
- administratieve gegevens: naam, straat en nummer, postnummer en gemeente, land, telefoonnummer, faxnummer, contactpersoon, e-mailadres, voor Belgische ondernemingen het ondernemingsnummer en voor buitenlandse ondernemingen het btw-nummer;
- 2°
- [verklaring: de aanvrager verklaart dat hij in opdracht zal vervoeren, dat de door hem verstrekte inlichtingen volledig en correct zijn, en dat hij kennisneemt van de vervoersvoorwaarden.]
[...]
Wetshistoriek
Lid 1, 2° vervangen bij art. 45, 1° B.Vl.Reg. 22 december 2017 (BS 23 februari 2018).
Lid 2 opgeheven bij art. 45, 2° B.Vl.Reg. 22 december 2017 (BS 23 februari 2018).
Voorgeschiedenis
Lid 2 vervangen bij art. 25, § 2 B.Vl.Reg. 21 juni 2013 (BS 6 augustus 2013 (ed. 2)), met ingang van 16 augustus 2013 (art. 29), opgeheven bij art. 61 B.Vl.Reg. 23 mei 2014 (BS 12 september 2014 (ed. 1)) en vervangen bij art. 40 B.Vl.Reg. 23 september 2016 (BS 6 december 2016).
Artikel 6.1.2.3
De vervoerder van afvalstoffen registreert zich elektronisch bij de OVAM. Daarvoor maakt hij gebruik van het webloket registraties van de OVAM, dat ter beschikking wordt gesteld via de website van de OVAM.
De OVAM brengt de vervoerder van afvalstoffen op de hoogte van de correcte registratie via een melding in het webloket registraties van de OVAM. Zolang de aanvrager geen elektronische melding ontvangt, moet de aanvraag beschouwd worden als niet ingediend.
De registratie geldt voor een periode van tien jaar.
Wetshistoriek
Vervangen bij art. 46 B.Vl.Reg. 22 december 2017 (BS 23 februari 2018).
Voorgeschiedenis
Gewijzigd bij art. 62 B.Vl.Reg. 23 mei 2014 (BS 12 september 2014 (ed. 1)).
Artikel 6.1.2.4
[Elke wijziging in de geregistreerde gegevens wordt elektronisch aan de OVAM meegedeeld. Daarvoor maakt de geregistreerde vervoerder gebruik van het [webloket registraties] van de OVAM. Die registratietoepassing wordt ter beschikking gesteld via de website van de OVAM. De OVAM past de gewijzigde gegevens in het register van geregistreerde vervoerders aan.]
De registratie kan niet aan derden worden doorgegeven.
[Bij stopzetting van de activiteiten kan de geregistreerde vervoerder van afvalstoffen op zijn verzoek de registratie opheffen. De vervoerder wordt dan verwijderd uit het register van geregistreerde vervoerders. De geregistreerde vervoerder meldt de stopzetting van de activiteiten elektronisch aan de OVAM. Daarvoor maakt hij gebruik van het [webloket registraties] van de OVAM. Die registratietoepassing wordt ter beschikking gesteld via de website van de OVAM.]
Wetshistoriek
Gewijzigd bij art. 63, 1° en 2° B.Vl.Reg. 23 mei 2014 (BS 12 september 2014 (ed. 1)) en bij art. 47 B.Vl.Reg. 22 december 2017 (BS 23 februari 2018).
Onderafdeling 6.1.3 Registratie van inzamelaars, afvalstoffenhandelaars of -makelaars
Artikel 6.1.3.1
De inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar die afvalstoffen inzamelt of handelt of makelt in afvalstoffen die vanuit of binnen het Vlaamse Gewest worden getransporteerd, moet beschikken over een registratie als inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar. Als de inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar zelf afvalstoffen vervoert, moet hij ook beschikken over een registratie als vervoerder van afvalstoffen.
De OVAM stelt een register van geregistreerde inzamelaars, afvalstoffenhandelaars of -makelaars [...] en een register van geschorste registraties van inzamelaars, afvalstoffenhandelaars of -makelaars ter beschikking via haar website.
De afvalstoffenproducent die zelf regelingen treft voor de afvalstoffen waarvan hij de afvalstoffenproducent [is, en de actoren, [vermeld in artikel 6.1.1.2, § 1, eerste lid, 5°, 6° en 7°] zijn] uitgesloten van de registratieplicht als inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar.
Gemeenten en verenigingen van gemeenten die huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen inzamelen, zijn van rechtswege geregistreerd als inzamelaar, [afvalstoffenhandelaar] of -makelaar [...].
[De kennisgever, vermeld in Verordening (EG) 1013/2006 van 14 juni 2006 betreffende de overbrenging van afvalstoffen, wordt beschouwd als geregistreerd inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar voor de transporten die gevat zijn door een goedgekeurde kennisgeving. De kennisgever wordt niet opgenomen in het register, vermeld in het tweede lid, tenzij hij een registratie als inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar heeft bekomen volgens de procedure, vermeld in artikel 6.1.3.2 en 6.1.3.3.]
[De OVAM is van rechtswege geregistreerd als inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar voor het inzamelen, handelen en makelen van afvalstoffen die afkomstig zijn van ambtshalve verwijderingen en ambtshalve saneringen die in opdracht van de OVAM worden uitgevoerd binnen het kader van haar decretale opdracht. De OVAM wordt niet opgenomen in het register, vermeld in het tweede lid.]
Wetshistoriek
Gewijzigd bij art. 5, 1° tot 4° B.Vl.Reg. 4 mei 2012 (BS 23 mei 2012 (ed. 2)), met ingang van 1 juni 2012 (art. 8), bij art. 15 B.Vl.Reg. 16 november 2012 (BS 19 december 2012 (ed. 2)), met ingang van 1 januari 2013 (art. 25), bij art. 48 B.Vl.Reg. 22 december 2017 (BS 23 februari 2018) en bij art. 72 B.Vl.Reg. 22 maart 2019 (BS 7 juni 2019).
Artikel 6.1.3.2
De aanvraag tot registratie als inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar moet de volgende gegevens bevatten:
- 1°
- administratieve gegevens: naam, straat en nummer, postnummer en gemeente, land, telefoonnummer, faxnummer, contactpersoon, e-mailadres, voor Belgische ondernemingen het ondernemingsnummer en voor buitenlandse ondernemingen het btw-nummer;
- 2°
- vermelding van de afvalstoffen die ingezameld zijn of waarin gehandeld of gemakeld wordt;
- 3°
- [verklaring: de aanvrager verklaart dat de door hem verstrekte inlichtingen volledig en correct zijn, en dat hij kennisneemt van de vervoersvoorwaarden en de algemene en specifieke voorwaarden voor inzamelaars, afvalstoffenhandelaars of -makelaars.]
[...]
Wetshistoriek
Lid 1, 3° vervangen bij art. 49 B.Vl.Reg. 22 december 2017 (BS 23 februari 2018).
Lid 2 opgeheven bij art. 64 B.Vl.Reg. 23 mei 2014 (BS 12 september 2014 (ed. 1)).
Artikel 6.1.3.3
De inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar registreert zich elektronisch bij de OVAM. Daarvoor maakt hij gebruik van het webloket registraties van de OVAM, dat ter beschikking wordt gesteld via de website van de OVAM.
De registratie geldt voor een periode van tien jaar.
Wetshistoriek
Vervangen bij art. 50 B.Vl.Reg. 22 december 2017 (BS 23 februari 2018).
Voorgeschiedenis
Lid 1 vervangen bij art. 65 B.Vl.Reg. 23 mei 2014 (BS 12 september 2014 (ed. 1)).
Artikel 6.1.3.4
[Elke wijziging in de geregistreerde gegevens wordt elektronisch aan de OVAM meegedeeld. Daarvoor maakt de geregistreerde inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar gebruik van het [webloket registraties] van de OVAM. Die registratietoepassing wordt ter beschikking gesteld via de website van de OVAM. De gewijzigde gegevens worden in het register van geregistreerde inzamelaars, afvalstoffenhandelaars of -makelaars aangepast.]
De registratie kan niet aan derden worden doorgegeven.
[Bij stopzetting van de activiteiten kan de geregistreerde inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar op zijn verzoek de registratie opheffen. De inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar wordt dan verwijderd uit het register van geregistreerde inzamelaars, afvalstoffenhandelaars of -makelaars. De geregistreerde inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar meldt de stopzetting van de activiteiten elektronisch aan de OVAM. Daarvoor maakt hij gebruik van het [webloket registraties] van de OVAM. Die registratietoepassing wordt ter beschikking gesteld via de website van de OVAM.]
Wetshistoriek
Gewijzigd bij art. 66, 1° en 2° B.Vl.Reg. 23 mei 2014 (BS 12 september 2014 (ed. 1)) en bij art. 51 B.Vl.Reg. 22 december 2017 (BS 23 februari 2018).
Artikel 6.1.3.5
Een ontoereikend kwaliteitsborgingssysteem, een negatief keuringsverslag van het kwaliteitsborgings-systeem, elk misbruik van de registratie en elke overtreding van de voorwaarden voor het inzamelen, handelen of makelen van afvalstoffen, kunnen leiden tot het schorsen van de registratie.
Bij een ontoereikend kwaliteitsborgingssysteem, een negatief keuringsverslag van het kwaliteitsborgingssysteem, een vaststelling van misbruik van de registratie of van een overtreding van de voorwaarden voor het inzamelen of handelen of makelen van afvalstoffen wordt de geregistreerde inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar, door de OVAM met een [beveiligde zending] op de hoogte gebracht van de voorgenomen beslissing tot schorsing en de motieven daartoe. De geregistreerde inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar beschikt over een termijn van veertien dagen om zijn verweermiddelen kenbaar te maken of om aan te tonen dat zijn zaken ondertussen in orde zijn gebracht. Hij kan vragen om gehoord te worden.
De schorsing wordt door de OVAM met een [beveiligde zending] aan de inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar meegedeeld, met vermelding van de motieven. Na de schorsing wordt de inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar opgenomen in het register van geschorste registraties van inzamelaars, afvalstoffenhandelaars of -makelaars.
Een schorsing van de registratie als inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar blijft van kracht voor een termijn die afloopt samen met de einddatum van de registratie. Als door de geschorste inzamelaar, afvalstoffenhan-delaar of -makelaar intussen kan worden aangetoond dat de aanleiding tot schorsing niet meer bestaat, kan de schorsing ongedaan worden gemaakt. Tijdens de periode van de schorsing kan de inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar geen nieuwe registratie als inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar verkrijgen.
Wetshistoriek
Gewijzigd bij art. 73 B.Vl.Reg. 22 maart 2019 (BS 7 juni 2019).
Onderafdeling 6.1.4 Aanvaarding van registraties voor het vervoer van afvalstoffen uit andere gewesten en staten van de Europese Economische Ruimte
Artikel 6.1.4.1
Vervoerders van afvalstoffen die, in uitvoering van artikel 26 van de richtlijn 2008/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 november 2008 betreffende afvalstoffen en tot intrekking van een aantal richtlijnen, zijn opgenomen in een register in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest of in het Waalse Gewest of in een van de staten van de Europese Economische Ruimte zijn geregistreerd of erkend, worden beschouwd als geregistreerde vervoerders van afvalstoffen [op voorwaarde dat ze beschikken over een ondernemingsnummer als het Belgische bedrijven betreft, of over een btw-nummer als het buitenlandse bedrijven zijn].
Wetshistoriek
Gewijzigd bij art. 67 B.Vl.Reg. 23 mei 2014 (BS 12 september 2014 (ed. 1)).
Onderafdeling 6.1.5 Goedkeuring van systemen voor het afleveren van digitale identificatieformulieren
Wetshistoriek
Onderafdeling 6.1.5 (art. 6.1.5.1 - art. 6.1.5.8) ingevoegd bij art. 71 B.Vl.Reg. 2 juli 2021 (BS 17 augustus 2021 (ed. 1)).
Artikel 6.1.5.1
Systemen die digitale identificatieformulieren afleveren moeten goedgekeurd worden door de OVAM. De beheerder van het systeem dient hiervoor een aanvraag tot goedkeuring in bij de OVAM. Hij dient zijn aanvraag in via het DIGIPOST webloket dat de OVAM ter beschikking stelt via haar website.
De OVAM stelt een register van goedgekeurde systemen voor het afleveren van digitale transportmeldingen ter beschikking via haar website.
Wetshistoriek
Ingevoegd bij art. 71 B.Vl.Reg. 2 juli 2021 (BS 17 augustus 2021 (ed. 1)).
Artikel 6.1.5.2
De aanvraag tot goedkeuring van het systeem voor het afleveren van digitale identificatieformulieren bevat tenminste volgende onderdelen:
- 1°
- een checklist waarbij elk van de voorwaarden opgelegd in artikel 6.1.5.3. wordt afgetoetst en beschreven;
- 2°
- een beschrijving van de functionele werking van het systeem voor het afleveren van digitale identificatieformulieren, waaruit blijkt dat voldaan is aan de voorwaarden opgelegd in artikel 6.1.5.3; 3° een gedetailleerde beschrijving van volgende essentiële onderdelen van het systeem:
- a)
- de manier van handtekening;
- b)
- de toegankelijkheid voor de diverse actoren, onder andere welke toestellen gebruikt kunnen worden, in welke formaten de gegevens ter beschikking worden gesteld van de gebruikers, de toezichthouders en andere bevoegde inspectiediensten;
- c)
- hoe de archivering van de gegevens gebeurt;
- d)
- een korte beschrijving van de gebruikte software en welke middelen voorzien zijn om de beveiliging, integriteit en de authenticiteit van het digitale identificatieformulier te garanderen, inclusief op welke wijze de wijzigingen aan het formulier gelogd worden;
- e)
- de wijze waarop de toezichthouders en andere bevoegde inspectiediensten op de plaats van de controle het elektronische identificatieformulier kunnen controleren: het model, de leesbaarheid en de authenticiteit;
- f)
- een beschrijving op welke manier toegang en inzage zal worden verleend aan de OVAM en de toezichthouders en andere bevoegde inspectiediensten, inclusief een korte handleiding.
Na de ontvangst van de aanvraag stelt de OVAM de toezichthoudende diensten in kennis van de indiening van een dossier en stuurt hen de volledige aanvraag voor advies door. [De toezichthoudende diensten delen hun mondelinge advies mee aan de OVAM aan het einde van de demonstratie van het systeem.]
De OVAM zal de aanvrager binnen de 20 kalenderdagen na ontvangst van het dossier uitnodigen voor een demonstratie van het systeem in de kantoren van de OVAM. Vertegenwoordigers van de toezichthoudende diensten zullen ook worden uitgenodigd voor deze demonstratie. De OVAM en de toezichthoudende diensten kunnen tijdens deze demonstratie vragen stellen. Als de OVAM of de toezichthouders dit nodig achten kan gevraagd worden om het aanvraagdossier aan te passen en verdere specificaties erin op te nemen.
Uiterlijk 30 kalenderdagen na de demonstratie en, indien van toepassing, na ontvangst van het aangepaste aanvraagdossier, neemt de OVAM een gemotiveerde beslissing en stuurt deze naar de aanvrager.
De OVAM brengt de toezichthoudende diensten en de andere gewesten op de hoogte van haar beslissing.
Een goedkeuring wordt verleend voor onbepaalde termijn. Elke wijziging van de beheerder van het systeem wordt op voorhand aan de OVAM gemeld.
Een goedkeuring van een systeem kan niet overgedragen worden aan een andere beheerder.
[De beheerder van een goedgekeurd systeem voor het afleveren van digitale identificatieformulieren brengt de OVAM op de hoogte van de gebruikers van het systeem. De eerste werkdag nadat een gebruiksovereenkomst is gesloten met een nieuwe gebruiker of de gebruiker het systeem verlaat, brengt de beheerder de OVAM daarvan op de hoogte. Dit gebeurt aan de hand van het ondernemingsnummer van de gebruiker en via de digitale tool die de OVAM ter beschikking stelt. De technische beschrijving van de digitale tool wordt opgenomen in een standaardprocedure die de OVAM op haar website ter beschikking stelt.]
De beheerder van het systeem brengt de OVAM op de hoogte van elke [wijziging in de essentiële onderdelen van het systeem als vermeld in artikel 6.1.5.2, eerste lid, 3°] en legt de wijziging ter goedkeuring voor aan de OVAM volgens de in dit artikel beschreven procedure voor de aanvraag van een goedkeuring.
Als het systeem op eender welk moment niet blijkt te voldoen aan de opgelegde vereisten of als het systeem niet in overeenstemming blijkt te zijn met de beschrijving in het aanvraagdossier, kan de OVAM de goedkeuring van het systeem opheffen. In dit geval stuurt de OVAM een aangetekende brief naar de beheerder van het systeem voor de aflevering van digitale identificatieformulieren met de mededeling dat de OVAM zich heeft voorgenomen om de goedkeuring op te heffen en de motieven die daartoe de aanleiding zijn geweest. De beheerder van het systeem voor de aflevering van digitale identificatieformulieren beschikt daarna over een termijn van veertien kalenderdagen om zijn verweermiddelen kenbaar te maken of om aan te tonen dat zijn zaken ondertussen in orde zijn gebracht. Hij kan vragen om gehoord te worden.
Als de verweermiddelen of de voorgestelde remediërende maatregelen niet voldoen beslist de OVAM [bij het versturen van het voornemen om de goedkeuring op te heffen]. De OVAM meldt dit met een aangetekende brief aan de beheerder van het systeem voor de aflevering van digitale identificatieformulieren, met vermelding van de motieven. De OVAM licht de gebruikers van het systeem in over de opheffing van de goedkeuring.
De opheffing van de goedkeuring is blijvend. Als een beheerder nadien opnieuw goedkeuring wil verkrijgen voor een systeem voor de aflevering en het beheer van digitale identificatieformulieren zal hij een volledig nieuw dossier moeten indienen en de goedkeuringsprocedure opnieuw doorlopen.
Wetshistoriek
Ingevoegd bij art. 71 B.Vl.Reg. 2 juli 2021 (BS 17 augustus 2021 (ed. 1)).
Wetshistoriek
Lid 2 gewijzigd bij art. 104, 1° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024).
Lid 8 vervangen bij art. 18 B.Vl.Reg. 7 juni 2024 (BS 8 augustus 2024), met ingang van 1 juli 2024 (art. 35).
Lid 9 gewijzigd bij art. 104, 2° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024).
Lid 11 gewijzigd bij art. 104, 3° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024).
Artikel 6.1.5.3
Een systeem voor de aflevering van digitale identificatieformulieren moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
- 1°
- [het digitale identificatieformulier wordt door de inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar of de afvalstoffenproducent die zelf regelingen treft voor zijn afvalstoffen, ondertekend met een geavanceerde of gekwalificeerde elektronische handtekening, zoals bepaald in Verordening EU 910/2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG. Een methode van geavanceerde of gekwalificeerde handtekening houdt in dat de digitale ondertekening:
- a)
- op unieke wijze is gekoppeld aan de ondertekenaar;
- b)
- de mogelijkheid biedt de ondertekenaar te identificeren;
- c)
- wordt gecreëerd met middelen die onder de exclusieve macht van de ondertekenaar vallen;
- d)
- zodanig gekoppeld is aan de gegevens waarop ze betrekking heeft, dat een latere wijziging van de gegevens traceerbaar wordt;
]
- 1°/1
- [het digitale identificatieformulier wordt door de bestemmeling van het afval ondertekend door middel van een gewone elektronische handtekening die aangevuld wordt met gegevens die de betrouwbaarheid verhogen, zoals de geolocatie op het moment van de ondertekening. De bestemmeling van de afvalstoffen kan naast de gewone elektronische handtekening ook gebruikmaken van een geavanceerde of gekwalificeerde elektronische handtekening;]
- 2°
- de gebruiksvoorwaarden van het systeem moeten vermelden dat de actor die verantwoordelijk is voor de opmaak van het identificatieformulier, verantwoordelijk is voor de gegevens in het systeem ongeacht wie de gegevens heeft ingebracht;
- 3°
- het digitale identificatieformulier dient de gegevens te bevatten en aan de voorwaarden te voldoen, opgenomen in artikel 6.1.1.2, § 2;
- 4°
- de gegevens vervat in het digitale identificatieformulier en de logbestanden met alle wijzigingsinformatie [vanaf de start van het vervoer] zijn toegankelijk voor elke daartoe gerechtigde partij;
- 5°
- de procedure voor het afleveren van het digitale identificatieformulier moet de integriteit van de daarin vervatte gegevens waarborgen vanaf het tijdstip waarop zij voor de eerste maal ondertekend wordt en in alle gevallen voor het transport aanvat. Bij elke extra ondertekening of aanvulling zal de integriteit van de gegevens opgenomen in het digitale identificatieformulier gewaarborgd zijn. De integriteit van gegevens staat vast als zij volledig en ongewijzigd zijn gebleven. De gegevens vervat in het digitale identificatieformulier en de logbestanden zijn uniek en hebben slechts betrekking op één transport;
- 6°
- de gegevens van het digitale identificatieformulier, alsook de logs van alle wijzigingen, moeten 5 jaar bewaard worden door de betrokken bedrijven. Dit betekent dat gebruikers die uit het systeem stappen nog vijf jaar de gegevens van de digitale identificatieformulieren moeten kunnen raadplegen. Als ervoor gekozen wordt om de gegevens van de digitale identificatieformulieren van de laatste vijf jaren te kopiëren naar een ander systeem, moeten de gegevens op dezelfde manier gevisualiseerd kunnen worden als vermeld in artikel 6.1.5.4, inclusief de gegevens van de log met de wijzigingen [vanaf de start van het vervoer];
- 7°
- [...]
- 8°
- de beheerder van het systeem voor het afleveren van digitale identificatieformulieren is verplicht om [elke gebruiker waarmee hij een gebruiksovereenkomst heeft afgesloten] het systeem, te registreren in een register. [De gebruikers worden geregistreerd aan de hand van hun ondernemingsnummer.]
Wetshistoriek
Ingevoegd bij art. 71 B.Vl.Reg. 2 juli 2021 (BS 17 augustus 2021 (ed. 1)).
Wetshistoriek
Enig lid:
- –
- 1° vervangen bij art. 105, 1° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024);
- –
- 1°/1 ingevoegd bij art. 105, 2° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024);
- –
- 4° gewijzigd bij art. 105, 3° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024);
- –
- 6° gewijzigd bij art. 105, 4° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024);
- –
- 7° opgeheven bij art. 105, 5° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024);
- –
- 8° gewijzigd bij art. 19, 1° en 2° B.Vl.Reg. 7 juni 2024 (BS 8 augustus 2024), met ingang van 1 juli 2024 (art. 35).
Artikel 6.1.5.4
Toezichthouders en andere bevoegde inspectiediensten dienen op eenvoudig verzoek online toegang te verkrijgen tot de gegevens van de digitale identificatieformulieren van gecontroleerde transporten.
De gegevens van het digitale identificatieformulier van een gecontroleerd transport moeten door alle toezichthouders en andere bevoegde inspectiediensten onmiddellijk en eenvoudig te consulteren zijn. Het digitale identificatieformulier dient, ook tijdens de controle, voldoende leesbaar te zijn voor controledoeleinden.
Het systeem laat toe dat bij een controle van een transport de gegevens van het identificatieformulier op een scherm getoond kunnen worden aan de toezichthouders en andere bevoegde inspectiediensten en eveneens gevisualiseerd kunnen worden in een documentformaat bijvoorbeeld pdf. Als er een model van formulier in de wetgeving is vastgesteld neemt de visualisatie in documentformaat deze structuur aan.
Alle gegevens van het identificatieformulier en de bijhorende logbestanden met [de wijzigingen vanaf de start van het vervoer] moeten bij een controle van een transport volledig gevisualiseerd kunnen worden in een documentformaat, ongeacht in welk stadium van het transport de controle plaats vindt. De gegevens in de logbestanden moeten gelijktijdig met de gegevens van het bijhorende identificatieformulier in één bestand gepresenteerd en gevisualiseerd kunnen worden.
[De gegevens van alle digitale identificatieformulieren en de bijbehorende logbestanden van transporten die al gestart zijn moeten voor de OVAM, de toezichthouders en andere bevoegde inspectiediensten, toegankelijk zijn met het oog op een effectief en efficiënt toezicht op de maatregelen van dit besluit en voor de tracering van afvalstoffen. De OVAM, de toezichthouders en de andere inspectiediensten moeten daarbij wel rekening houden met het vertrouwelijke karakter van de gegevens op de identificatieformulieren.]
[De gegevens over afgeronde transporten moeten op verzoek van de OVAM uitgewisseld worden met het materialeninformatiesysteem van de OVAM met het oog op tracering van afvaltransporten en de doelgerichte ontsluiting van informatie om de effectiviteit van de handhaving te verbeteren.]
Wetshistoriek
Ingevoegd bij art. 71 B.Vl.Reg. 2 juli 2021 (BS 17 augustus 2021 (ed. 1)).
Wetshistoriek
Gewijzigd bij art. 106, 1° tot 3° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024).
Artikel 6.1.5.5
De gegevens van het transport moeten op het digitale identificatieformulier ingevuld worden voor vertrek van het transport en mogen vanaf het vertrek van het transport niet meer gewijzigd worden. Elke aanvulling wordt gelogd en ook dan worden de gegevens bevroren samen met de handtekening van degene die de wijziging/aanvulling heeft doorgevoerd.
De log van alle wijzigingen zoals datum, bron, wijziging/aanvulling die bij een formulier hoort wordt vanaf het moment van de controle en zo lang de toezichthouders en andere bevoegde inspectiediensten het nodig hebben, aan de inspectiediensten ter beschikking gesteld samen met de gegevens van het formulier of de visualisatie van het formulier.
Wetshistoriek
Ingevoegd bij art. 71 B.Vl.Reg. 2 juli 2021 (BS 17 augustus 2021 (ed. 1)).
Artikel 6.1.5.6
Het register, vermeld in artikel 6.1.5.3, 8°, [...] wordt op eenvoudige vraag aan [...] de toezichthoudende overheid ter beschikking gesteld. De overeenkomsten voor toetreding tot het systeem zijn eveneens toegankelijk voor [de toezichthoudende overheid] [indien deze nodig zijn om de rechtsgeldigheid van de elektronische handtekening te bewijzen].
Wetshistoriek
Ingevoegd bij art. 71 B.Vl.Reg. 2 juli 2021 (BS 17 augustus 2021 (ed. 1)).
Wetshistoriek
Gewijzigd bij art. 107 B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024) en bij art. 20, 1° tot 3° B.Vl.Reg. 7 juni 2024 (BS 8 augustus 2024), met ingang van 1 juli 2024 (art. 35).
Artikel 6.1.5.7
Als er door de OVAM meerdere systemen voor het afleveren van digitale identificatieformulieren worden goedgekeurd, moet er een interoperabiliteit tussen de verschillende systemen voorzien worden [waarbij een gemeenschappelijk formaat voor de uitwisseling van gegevens gebruikt wordt. Dat formaat wordt in een standaardprocedure vastgelegd die de minister heeft goedgekeurd. [De goedgekeurde systemen voor het afleveren van digitale identificatieformulieren zullen de identificatieformulieren en wijzigingen ervan uitwisselen met een centraal platform dat door de OVAM wordt aangeboden, met als enige doel het realiseren van de interoperabiliteit tussen deze systemen.] De minister kan nadere regels voor de interoperabiliteit tussen de systemen vaststellen.]
Wetshistoriek
Ingevoegd bij art. 71 B.Vl.Reg. 2 juli 2021 (BS 17 augustus 2021 (ed. 1)).
Wetshistoriek
Gewijzigd bij art. 108 B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024) en bij art. 21 B.Vl.Reg. 7 juni 2024 (BS 8 augustus 2024), met ingang van 1 juli 2024 (art. 35).
Artikel 6.1.5.8
De minister kan de technische specificaties voor de digitale identificatieformulieren en hun inhoud[, de uitwisseling ervan] en de systemen voor het afleveren van digitale identificatieformulieren en hun interoperabiliteit verder specificeren.
Wetshistoriek
Ingevoegd bij art. 71 B.Vl.Reg. 2 juli 2021 (BS 17 augustus 2021 (ed. 1)).
Wetshistoriek
Gewijzigd bij art. 109 B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024).