Meer info
     

19/09/2013 Besluit loodsbestelregeling Scheldereglement 2013
Loodsbestelregeling Scheldereglement 2013

(BS 24 oktober 2013)
De met het gemeenschappelijk toezicht belaste commissarissen, bedoeld in artikel 31 van het Scheldereglement;
Gelet op artikel 13 en 14 van het Scheldereglement,
(...)

Hoofdstuk I Definities

Artikel 1

In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
loodsbesteldiensten: de operationele contactpunten van de Vlaamse en de Nederlandse loodsdienst, zoals vermeld in bijlage 1 van dit besluit, die belast zijn met het toewijzen van loodsen;
loodskruispost: inschepingspunt van de loods op zee;
elektronisch systeem voor de loodsbestelling: de informatiesystemen APICS2 van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, ENIGMA van het Havenbedrijf Gent agh, ENSOR van het AG Haven Oostende, ZEDIS van de Maatschappij van de Brugse Zeevaartinrichtingen n.v, PortXcs van Zeeland Seaports en LIS21 van de Vlaamse en Nederlandse loodsdienst;
ETD: Estimated Time of Departure, verwachte tijdstip van vertrek opgegeven door de agent;
ETA: Estimated Time of Arrival, verwachte tijdstip van aankomst aan de loodskruispost opgegeven door de agent. Het schip zal opvaren en eventueel van een loods voorzien worden bij aankomst aan de loodskruispost. Deze tijd kan door de gezagvoerder gewijzigd worden;
“loods gewenst”: de door de agent opgegeven keuze of het schip met of zonder loods, of gedeeltelijk met een loods vaart;
opvaarttype: de door de agent opgegeven informatie over het gewenste verloop van de reis bij inkomende vaart van zee en een reis tussen twee havens binnen het werkingsgebied;
GTO: het gewenste tijdstip van opvaart opgegeven door de agent. Het schip zal op dit tijdstip opvaren en eventueel van een loods voorzien worden. Dit tijdstip kan door de gezagvoerder niet gewijzigd worden;
GTA: het gewenste tijdstip van aankomst in de haven opgegeven door de agent. Dit tijdstip kan door de gezagvoerder niet gewijzigd worden;
10°
BTV: Bezwaar Tot Vervolg, melding van de agent dat een schip niet gepland mag worden voor opvaart. De eventuele loodsbestelling vervalt. De BTV kan door de gezagvoerder niet opgeheven worden;
11°
loodsbesteltijd: de tijd dat een loods gewenst is aan boord gerelateerd aan het opvaarttype voor opvaart vanuit zee en ETD of sluisplanning voor uitgaande vaart en verhalingen;
12°
loodsbestelling: een reeks van handelingen gesteld door de agent in een elektronisch havensysteem of in het LIS21 naargelang de havenvoorschriften;
13°
ketenwerking: de geïntegreerde samenwerking tussen alle bij de scheepvaartafwikkeling betrokken actoren, waarbij de vaartrajecten vanaf zee tot aan de ligplaats, en omgekeerd, worden beschouwd als onderdeel van één aaneengesloten keten, teneinde een optimale scheepvaartplanning en -afwikkeling te bekomen;
14°
werkingsgebied: het werkingsgebied van VTS-Scheldegebied;
15°
communicatiemiddelen: elektronisch systeem evenals fax, vaste en mobiele telefoon (exclusief SMS), email (enkel voor gezagvoerders) van de loodsbesteldiensten, zoals vermeld in bijlage 1 van dit besluit;
16°
havenkapiteinsdiensten: de diensten, zoals vermeld in bijlage 2 van dit besluit.

Hoofdstuk II Loodsbestelling voor een inkomend schip komende van zee

Artikel 2

Er zijn vier opvaarttypes geldend voor inkomende vaart van zee:
opvaarttype ETA: het schip mag opvaren bij aankomst aan de loodskruispost. De loodsbesteltijd is de opgegeven ETA;
opvaarttype GTO: het schip mag opvaren vanaf het gewenste tijdstip aan de loodskruispost. De loodsbesteltijd is de gevraagde GTO;
opvaarttype GTA: het schip heeft een gewenst tijdstip van aankomst in de haven. De loodsbesteltijd is de door het Loodswezen bepaalde tijd, om het schip overeenkomstig het gewenste tijdstip van aankomst te laten opvaren;
opvaarttype BTV: het schip mag niet opvaren.

Artikel 3

1.
De agent van een Scheldevaarder, evenals de agent van een zeeschip dat geen Scheldevaarder is, moet de ETA voor één der loodskruisposten ten laatste zes uur voor de loodsbesteltijd melden via het elektronische systeem van de haven van bestemming of via LIS21.
2.
Binnen dezelfde tijdspanne als vermeld in het eerste lid, geeft de agent met de “loods gewenst” status aan of het schip met of zonder loods, of gedeeltelijk met een loods opvaart.
3.
Daarnaast geeft de agent het opvaarttype op en het bijhorend tijdstip in geval van GTO of GTA, zowel voor geloodste als ongeloodste vaart. Hierbij heeft de agent de keuze tussen de vier opvaarttypes vermeld in artikel 2, waarvan er altijd maar één kan actief zijn.
4.
Een loodsbestelling is pas geldig indien zowel de ETA, de status “loods gewenst” als het opvaarttype met bijhorend tijdstip is opgegeven. Indien aan deze drie voorwaarden niet voldaan wordt, kan het schip vertraging oplopen. Elke wijziging van deze drie voorwaarden resulteert in een aangepaste loodsbestelling.
5.
Dit artikel is eveneens van toepassing als de gezagvoerder onverplicht gebruik wenst te maken van de diensten van een loods.
6.
Dit artikel is eveneens van toepassing op schepen die een loods wensen in te schepen op een ander punt dan de loodskruispost.

Artikel 4

1.
Een loodsbestelling voor een Scheldevaarder, evenals voor een zeeschip dat geen Scheldevaarder is, die meer dan vierentwintig uur vooraf werd gemeld, moet door de agent herbevestigd worden vanaf twaalf uur tot ten laatste zes uur voor de loodsbesteltijd.
2.
Indien de agent niet voldoet aan het eerste lid, vervalt de loodsbestelling en moet opnieuw een loodsbestelling geplaatst worden.

Artikel 5

Elke loodsbestelling wordt actief zes uur voor de loodsbesteltijd of de tijd waarop de loods aan boord zal gaan in functie van het opvaarttype. Vanaf dit moment neemt de loodsdienst de nodige acties om de loods op het gewenste tijdstip en de gewenste plaats aan boord van het schip te brengen.

Artikel 6

1.
Wanneer de loodsbesteltijd met meer dan één uur verlaat, moet de agent deze tijd via de communicatiemiddelen wijzigen ten laatste voordat de loodsbestelling actief wordt.
2.
Een wijziging van een loodsbestelling kan uitsluitend via de communicatiemiddelen aan de loodsbesteldienst gemeld worden.
3.
Wanneer de loodsbesteltijd vervroegt, moet, afhankelijk van het opvaarttype, de agent of de gezagvoerder dit ten laatste zes uur voor de nieuwe loodsbesteltijd of tijd waarop de loods aan boord zal gaan als gevolg van het opvaarttype melden via de communicatiemiddelen.
4.
Wanneer bij het opvaarttype GTA, een vervroeging van het gewenste tijdstip van aankomst in de haven door stroom, getij en scheepssnelheid niet mogelijk is, wordt de best haalbare en indien nodig de oorspronkelijke loodsbesteltijd aangehouden.
5.
Het niet voldoen aan dit artikel kan een vertraging of verwerking als afbestelling inclusief nieuwe loodsbestelling tot gevolg hebben.

Artikel 7

Wanneer bij aankomst aan de loodskruispost de tijd dat de loods aan boord dient te gaan wegens congestie of toelatingsbeleid alsnog wordt uitgesteld, dan wordt het schip van een loods voorzien uiterlijk zes uur na de ontvangst van de toelating tot opvaart.

Artikel 8

Een afbestelling moet onmiddellijk door de agent aan de loodsbesteldienst worden gemeld via de communicatiemiddelen.

Artikel 9

Wanneer de loodsdienst één uur na de loodsbesteltijd nog geen VHF-radiocontact heeft met het schip, dan wordt de loodsbesteltijd geannuleerd en moet er een nieuwe loodsbestelling worden gedaan.

Artikel 10

1.
De agent moet erop toezien dat de loodsbestelling tenminste volgende gegevens bevat:
naam van het schip en IMO-nummer;
roepletters;
vlag;
haven van bestemming;
ligplaats;
gewenste meerzijde;
de verwachte ETA (datum en tijdstip) en de betreffende loodskruispost;
niet loodsplichtige schepen: opgave van de gewenste loodstrajecten;
opvaarttype eventueel met opgave van de relevante tijd voor het opvaarttype;
10°
naam van de agent;
11°
lengte over alles;
12°
breedte over alles;
13°
actuele maximum diepgang in decimeter zoet water (fresh water);
14°
maximum manoeuvreersnelheid;
15°
actueel vrijboord in decimeter of de vrijboordhoogte van de loodsdeur;
16°
speciale opmerkingen ingeval van beperkte manoeuvreerbaarheid, gebreken aan het schip, oponthoud aan loodsstation.
2.
De agent moet erop toezien dat een wijziging van de loodsbestelling ten minste volgende gegevens bevat:
naam van het schip en IMO-nummer;
haven van bestemming;
ligplaats;
loodskruispost;
opvaarttype eventueel met opgave van de relevante tijd voor het opvaarttype;
aangepaste loodsbesteltijd;
opmerkingen (facultatief).
3.
De agent moet erop toezien dat een afbestelling van de loodsbestelling ten minste volgende gegevens bevat:
naam van het schip en IMO-nummer;
haven van bestemming;
ligplaats;
loodskruispost;
te annuleren ETA;
opmerkingen (facultatief).

Hoofdstuk III Loodsbestelling voor een uitgaand schip en verhalingen inclusief een reis tussen twee havens in het werkingsgebied

Artikel 11

1.
De agent van een Scheldevaarder, evenals de agent van een zeeschip dat geen Scheldevaarder is, moet de loodsbestelling ten laatste drie uur voor de loodsbesteltijd melden via het elektronische systeem van de haven van vertrek of via LIS21.
2.
Binnen dezelfde tijdspanne als vermeld in het eerste lid, geeft de agent met de “loods gewenst” status aan of het schip met of zonder loods, of gedeeltelijk met een loods opvaart.
3.
Bij een reis tussen twee havens binnen het werkingsgebied geeft de agent van de vertrekhaven altijd de ETD-ligplaats op, maar pas nadat met de agent van de aankomsthaven werd afgestemd dat de reis tussen de twee havens zonder vertraging kan plaatsvinden.
4.
Indien in havens met getijdeligplaatsen, de havenkapiteinsdienst minstens drie uur vooraf de RTD-ligplaats meedeelt aan de loodsbesteldienst via het elektronische systeem, zal deze RTD-ligplaats gelden als loodsbesteltijd.
5.
Voor een schip met een ligplaats achter de sluis te Antwerpen, Zeebrugge en Oostende deelt de havenkapiteinsdienst drie uur vooraf de RTD-sluis mee aan de loodsbesteldienst via het elektronische systeem. Deze RTD-sluis geldt als loodsbesteltijd.
6.
In Gent en Terneuzen moet de agent voor een schip met een ligplaats achter de sluizen tijdig zijn ETD-ligplaats doorgeven aan de havenkapiteinsdienst. De havenkapiteinsdienst kan deze ETD-ligplaats in functie van de sluisplanning omzetten in een RTD-ligplaats en deelt deze via de communicatiemiddelen mee. Deze RTD-ligplaats geldt in dat geval als loodsbesteltijd en dient gemeld te worden via de communicatiemiddelen.
7.
Het niet voldoen aan dit artikel, kan een vertraging of verwerking als afbestelling inclusief nieuwe loodsbestelling tot gevolg hebben.
8.
Dit artikel is eveneens van toepassing als de gezagvoerder onverplicht gebruik wenst te maken van de diensten van een loods.

Artikel 12

1.
De loodsbestelling wordt actief drie uur voor de loodsbesteltijd. Vanaf dit moment neemt de loodsdienst de nodige acties om de loods op het gewenste tijdstip en de gewenste plaats aan boord van het schip te brengen.
2.
Vanaf dit moment moet elke wijziging en/of afbestelling via de communicatiemiddelen door de agent aan de loodsbesteldienst opgegeven worden.

Artikel 13

1.
Wanneer de loodsbesteltijd of ETD-ligplaats met meer dan één uur verlaat moet de agent deze via de communicatiemiddelen wijzigen ten laatste voordat de loodsbestelling actief wordt.
2.
Een wijziging van een actieve besteltijd kan uitsluitend via de communicatiemiddelen aan de loodsbesteldienst gemeld worden.
3.
Wanneer de loodsbesteltijd vervroegt, moet de agent ten laatste drie uur voor het nieuwe tijdstip van vertrek de loodsbesteltijd aanpassen.
4.
Het niet voldoen aan dit artikel kan een vertraging of verwerking als afbestelling inclusief nieuwe loodsbestelling tot gevolg hebben.

Artikel 14

1.
Er zijn drie opvaarttypes geldend voor een reis tussen twee havens binnen het werkingsgebied, waarvan er één opgegeven moeten worden door de agent van de aankomsthaven. De genoemde opvaarttypes kunnen invloed hebben op het verloop van de reis na de loodsbestelling door de agent van de uitgaande haven op basis van ETD of sluisplanning:
opvaarttype ETA: het schip mag opvaren bij vertrek uit de andere haven;
opvaarttype GTA: het schip heeft een gewenst tijdstip van aankomst in de haven;
opvaarttype BTV: het schip mag niet opvaren.
2.
Daarnaast geeft de agent van de aankomsthaven het opvaarttype op, zowel voor geloodste als ongeloodste vaart. Hierbij heeft de agent de keuze tussen de drie opvaarttypes vermeld in het eerste lid, waarvan er altijd maar één kan actief zijn.
3.
Als de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit het schip naar zee stuurt, dan treedt voor de agent van de aankomsthaven de procedure voor een inkomend schip van zee in werking.

Artikel 15

1.
Een afbestelling moet onmiddellijk door de agent aan de loodsbesteldienst gemeld worden via de communicatiemiddelen.
2.
Wanneer de loods aan boord op de loodsbesteltijd vaststelt dat het schip wegens welke reden dan ook binnen één uur niet kan vertrekken, dan kan de loodsdienst de loodsbesteltijd annuleren en moet de agent een nieuwe loodsbesteltijd opgeven.

Artikel 16

1.
De agent moet erop toezien dat de loodsbestelling ten minste volgende gegevens bevat:
naam van het schip en IMO-nummer;
roepletters;
vlag;
huidige ligplaats;
bestemming: naam loodskruispost, bestemmingshaven binnen werkingsgebied of nieuwe ligplaats bij verhaling;
datum, loodsbesteltijd of ETD-ligplaats (achter de sluizen);
niet loodsplichtige schepen: opgave van de gewenste loodstrajecten;
naam van de agent;
lengte over alles;
10°
breedte over alles;
11°
actuele maximum diepgang in decimeter zoet water (fresh water);
12°
maximum manoeuvreersnelheid;
13°
actueel vrijboord in decimeter of als aanwezig de vrijboordhoogte van de loodsdeur;
14°
speciale opmerkingen ingeval van beperkte manoeuvreerbaarheid, gebreken aan het schip of oponthoud.
2.
Bij iedere wijziging van de RTD-sluis of RTD-ligplaats meldt de agent ten minste de volgende gegevens via het elektronische systeem:
naam van het schip en IMO-nummer;
aangepaste RTD-sluis of RTD-ligplaats (loodsbesteltijd);
opmerkingen.
3.
Bij een afbestelling meldt de agent ten minste volgende gegevens aan de loodsbesteldienst:
naam van het schip en IMO-nummer;
te annuleren loodsbestelling;
opmerkingen.

Hoofdstuk IV Volgorde van beloodsen

Artikel 17

1.
Een schip wordt van een loods voorzien of neemt deel aan loodsen op afstand in volgorde van de loodsbesteltijd, tenzij er een specifieke regeling bestaat in functie van de ketenwerking.
2.
Indien een schip de loods vroeger dan de loodsbesteltijd wenst, wordt dit schip niet eerder van een loods voorzien dan de loodsbesteltijd, tenzij eerder een loods beschikbaar is of het schip eerder in het loodsen op afstand systeem kan worden opgenomen.

Artikel 18

Volgende schepen worden altijd bij voorrang van een loods voorzien, zelfs indien hierdoor schepen met een geldige besteltijd later van een loods worden voorzien:
een schip in nood;
een tij- en/of stroomgebonden schip;
een schip waarvoor een afwijking op de loodsbesteltijd geldt in opdracht van een bevoegde instantie.

Hoofdstuk V Bijkomende formaliteiten

Artikel 19

Als het schip voor de eerste maal een Vlaamse of Nederlandse haven aanloopt en/of bij wijziging van de scheepsgegevens moeten volgende documenten, bij voorkeur elektronisch, vooraf aan de Vlaamse loodsdienst, boulevard de Ruyter 2, 4381 KA Vlissingen, mailadres: info@loodswezen.be, fax: +31 (0) 118 42 45 27, bezorgd worden:
kopie van de Wheelhouse Poster (IMO-resolutie 601(15));
kopie van de Pilot Card indien Wheelhouse Poster niet beschikbaar.

Artikel 20

Agenten kunnen aan de Vlaamse of Nederlandse loodsdienst een toegangscode tot LIS21 aanvragen. Dergelijke aanvraag dient schriftelijk, per fax of per email te gebeuren en vermeldt de contactgegevens van de betrokken agent, ook na de kantooruren.

Hoofdstuk VI Noodprocedures

Artikel 21

Ingeval een elektronisch systeem niet beschikbaar is waardoor de initiële loodsbestelling niet elektronisch kan gebeuren, dan moet de agent of de gezagvoerder de initiële loodsbestelling via de andere communicatiemiddelen aan de loodsbesteldienst melden.

Artikel 22

De havenkapiteinsdienst of de loodsbesteldienst zal de agent of de gezagvoerder verwittigen wanneer de noodprocedure start of eindigt.

Hoofdstuk VII Slotbepalingen

Artikel 23

Het “Besluit Loodsbestelregeling Scheldereglement” wordt ingetrokken.

Artikel 24

Dit besluit treedt in werking op 4 februari 2014 en wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en de Nederlandse Staatscourant.

Artikel 25

Dit besluit wordt aangehaald als “Besluit loodsbestelregeling Scheldereglement 2013”.

Bijlage 1 Coördinaten loodsbesteldiensten

Loodsbesteldienst voor Antwerpen
Maritieme Dienstverlening en Kust
Dienst Afzonderlijk Beheer Loodswezen
Tavernierkaai 3
 
2000 Antwerpen
 
Tel 24/24:
+32 (0)3-222 08 65
+32 (0)3-232 02 29
+32 (0)3-231 89 52
GSM 24/24:
+32 (0)476 58 01 49
Fax 24/24:
+32 (0)3-232 20 85
Administratie:
+32 (0)3-222 08 70
Website:
Elektronisch systeem:
APICS2 en LIS21
E-mail:
alleen voor gezagvoerders
via Wandelaar:
via Steenbank:
Loodsbesteldienst voor Gent
Maritieme Dienstverlening en Kust
Dienst Afzonderlijk Beheer Loodswezen
Motorstraat 109
 
9000 Gent
 
Tel 24/24:
+32 (0)9-250 57 11 (centrale)
+32 (0)9-250 57 12
+32 (0)9-250 57 13
+32 (0)9-250 57 14
GSM 24/24:
+32 (0)478 58 14 80
Fax: 24/24:
+32 (0)9-251 63 21
Administratie:
+32 (0)9-250 57 30
Website:
Elektronisch systeem:
ENIGMA en LIS21
E-mail:
alleen voor gezagvoerders
via Wandelaar:
via Steenbank:
Vlaamse loodsbesteldienst te Vlissingen
Maritieme Dienstverlening en Kust
Dienst Afzonderlijk Beheer Loodswezen
Boulevard de Ruyter 2
4381 KA Vlissingen.
Tel 24/24:
+31 (0)118-42 45 40
GSM 24/24:
+32 (0)473 89 70 02
Fax 24/24:
+31 (0)118-43 15 37
Administratie:
+31(0)118-42 45 04
Website:
Elektronisch systeem:
APICS2, ENIGMA en LIS21
E-mail:
alleen voor gezagvoerders
via Wandelaar:
via Steenbank:
Loodsbesteldienst voor de Nederlandse Scheldehavens
Nederlands Loodswezen
 
Boulevard de Ruyter 8
 
4381 KA Vlissingen
 
Tel 24/24:
+31 (0)118-48 95 02
Fax 24/24:
+31 (0)118-41 23 21
Administratie:
+31 (0)118-48 95 00
Website:
Elektronisch systeem:
PortXcs en LIS21
E-mail:
alleen voor gezagvoerders
 

Bijlage 2 Coördinaten havenkapiteinsdiensten

Havenkapiteinsdienst Antwerpen
Adres:
Zandvlietsluis blok A, derde verdieping, 2040 Zandvliet
Telefoon havenkapitein:
03-205 21 82 - 83 – 84 - 85
Fax:
03-205 20 25
E-mail:
H AV_HKD/HVL/ACC@haven.antwerpen.be
Website:
Havenkapiteinsdienst Gent
 
Adres:
J. Kennedylaan 32, 9042 Gent
Telefoon havenkapitein:
09-251 04 57
Fax:
09-251 60 62
E-mail:
kd@havengent.be
Website:
Havenkapiteinsdienst Zeebrugge
Adres:
Isabellalaan 1, 8380 Zeebrugge
Telefoon havenkapitein:
050-54 32 40
Telefoon sluismeester:
050-54 32 31
Fax:
050-54 32 49
E-mail:
Website:
Havenkapiteinsdienst Oostende
 
Adres:
Slijkensesteenweg 2, 8400 Oostende
Telefoon havenkapitein:
059 34 07 11
Fax:
059 34 07 10
E-mail:
Website:
Havendienst Zeeland Seaports
Adres:
Schelpenpad 2, 4531 PD Terneuzen
Telefoon kapiteinskamer:
+31.115-64 74 44
Fax:
+31.115-64 74 45
E-mail:
Website: